tirsdag 27. september 2011

Nordlys

Endelig fikk jeg oppleve dette fantastiske fenomenet igjen, og endelig fikk jeg foreviget det! Jeg sjekket nordlysvarselet til Storm nærmest daglig i hele vinter, uten hell. De dagene det kunne vært nordlys var det overskyet, eller snødde... og en kveld det var klart og muligheten for å se det var tilstede, ja, da var det ikke å se. Er det ikke typisk? Fikk til og med dratt med meg Kjetil, og han er ikke akkurat like begeistret for nattlige ekspedisjoner som hu han deler pute med... Vi ble faktisk nesten litt uvenner, så sånn er det. Jeg skrev et ganske utfyllende innlegg om nordlys tidligere, og det befinner seg her. Vil anbefale å kikke på den videoen jeg har linket til der, og hvis du liker den er det flere videoer og utrolig mange flotte bilder fra samme fotograf her.


Når jeg kom hjem fra seinvakt i dag tenkte jeg et lite øyeblikk på at det var så veldig stjerneklart og akkurat som om det var et lysere felt over himmelen. Tenkte ikke noe mer over det, for jeg ville forte meg inn til lille Emily som hadde vært alene imens jeg var på jobb. Gikk en liten tur med henne og satte meg foran pcen etterpå, måtte selvsagt sjekke Facebook... der hadde min gode venn Anne Lene skrevet at hun beundret nordlyset, så jeg måtte forte meg ut for å kikke, og jammen var det ikke nordlys! Julekveld i stua! :) Tenkte at jeg burde reist et mørkt sted for å se det best mulig, men hvem tør det alene da??


Så jeg skrev mer til Anne Lene (klokka var tross alt halv tolv, meeeen....) at hun fikk si i fra om hun ville være med å kjøre en tur! Og jammen hadde hun lyst til det! Nå ble det som julekveld i stua og bursdag! Vi reiste oppover Knuteveien og så nordlyset lyse opp himmelen. Måtte jo bare prøve å ta noen bilder. 



Ikke så lett å se noe i mørket, men det ble da sånn noenlunde og synes de ble riktig så fine til å være første forsøk! Vi sto der i mørket og kikket og kikket, så stjerneskudd og all verdens stjerner!


Vi bestemte oss etterhvert for å kjøre litt videre for å se om vi kunne få enda bedre utsikt. 


Vi reiste opp forbi Knutehytta og til det første vannet du kommer til, er det Kongens dam, tro? Det var helt magisk når vi kom dit! Himmelen var grønn!!!


Det var nydelig :) Så ikke den masta i mørket, men da vet jeg jo om den til en annen gang. Ikke turte vi å gå noe lenger fra bilen i mørket heller, pysete som vi er, hehe! 



Vi skulle hatt mer klær så vi hadde orket å stått litt lenger, men som sagt ble dette veldig på sparket, og det var suuur vind der oppe! Det neste bildet er litt uklart, men gir en grei indikasjon på den fantastisk flotte stjernehimmelen vi også fikk gleden av å oppleve!


Nattehimmelen er utrolig vakker og utrolig detaljrik når man kommer seg bort fra all slags belysning. Noen ganger savner jeg tiden jeg bodde i Passebekk og alle de flotte stjernehimlene jeg så ut gjennom soveromsvinduet som jeg hadde sengen rett under!

3 kommentarer:

  1. nordlys er helt fantastisk!
    min beste opplevelse av å se det var en gang jeg var på biltur til Trondheim. Vi kjørte litt på kveld og natt og det var lys som danset over himmelen i alle regnbuens farger. I bilen hadde vi med en engelskmann, som bare tidligere hadde hørt rykter om dette vakre lyset... En spesiell opplevelse.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder!! Nordlyset er fasinerende å se på og skikkelig vakkert :)
    Klæm

    SvarSlett
  3. Hilde: så heldige dere var! :) Det er utrolig flott! Så nordlys ganske ofte når jeg bodde i Trondheim, men sånn er det jo, mer av det jo lenger nord man kommer!

    Guri: Tusen takk for det, og ja, det er utrolig fascinerende! Kunne ønske vi hadde litt oftere så langt sør, men det blir ihvertfall veldig spesielt når det er så sjelden!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...