onsdag 7. september 2011

Det ble visst overimorgen...

Jeg er treg, jeg vet det. I tillegg er det ufint å love noe man ikke kan holde. Skal ikke gjenta seg. Det har skjedd mye siden sist. Vi har flyttet, vært på ferie og begynt å jobbe igjen. Innimellom der er det tusen andre små og store prosjekter. Et av dem er dette her: 


Holder på å hekle dette teppet til ei god venninne som får baby i oktober. Det er to lapper som er heklet sammen på bildet og teppet består av 42 slike lapper, samt en heklet blonde rundt til slutt. Skal legge ut flere bilder etterhvert, tror nemlig det blir veldig fint til slutt :) 

Huset begynner etterhvert å bli i orden, men det mangler litt her og der før det er AKKURAT slik jeg har tenkt. Hva jeg har tenkt og hva Kjetil har tenkt er ikke alltid to sammenfallende tanker... men vi pleier å bli enige når han skjønner at jeg har rett, eller evt. at jeg ikke gir meg, eller argumenterer meg til å ihvertfall i det minste prøve noe før ønsket avslås. 

Badet var først ut her. Camilla hadde nemlig fått det for seg at en wallsticker ville passe ypperlig på en hvit kjedelig vegg. Bestilte den på nett i all hemmelighet, for det er som kjent lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Det var ihvertfall det jeg håpet på... Til min store glede var det utmerket leveringstid på den stickersen og den var i postkassen allerede 3 dager etter bestilling, og riktig så fin! Inntil da var alt bare velstand. Det ble raskt skjær i sjøen når jeg kom i skade for å vise den frem FØR den var på veggen. Idiotisk. Han ble faktisk riktig så misfornøyd og skulle ikke ha sånt søppel på veggen. Det hjalp faktisk ikke at jeg sa den var lett å få av, at veggen var kjip, og heller ikke at jeg sa jammen.. sikkert 10 ganger. Makan, gidde å engasjere seg så mye for et klistremerke??? Mannfolk flest har virkelig bare ikke sansen for det visuelle. Enden på visa ble at jeg under meget sterk tvil fikk lov å klistre den opp, den skulle få en prøvetid på en uke og dersom den ved en evt. fjerning laget så mye som et bittelite merke var jeg personlig ansvarlig for ny vegg... 

Dett var i begynnelsen av juli og siden vi nå snakker begynnelsen av september så er prøvetiden er over og stickersen blir. Er fortsatt ikke ferdig med den veggen, men må porsjonere ut litt. Bildet under har blitt med fra leiligheten. Det fant jeg for lenge siden i Magasinet i Dagbladet og er et bilde tatt av Allison Jackson som har spesialisert seg på ta bilde av kjendislookalikes i pinlige og/eller hverdagslige situasjoner. Sånt synes jeg er ganske festlig. Kjetil kan vel styre sin begeistring for akkurat dette bildet, men jeg synes det passer, så da ble det slik. Forøvrig er det "dronning Elisabeth" som er avbildet...



Ellers ser badet foreløpig slik ut, mangler et teppe på gulvet og en liten hylle under. Den hyllen skal være liten, gammel og fin og jeg leter fortsatt etter den rette. 



Den lille gardinen er det som med mye annet her i huset en historie bak. Jeg liker at det er slik, gidder ikke ha en masse ting uten mening. Tilbake til gardinen. Jeg fikk den av mamma som hadde ryddet i noen skap. Det er min oldemor, som er fra Glomfjord i Nordland som har heklet denne gardinen. Den er ikke helt hvit og ikke helt lik i fargen over det hele. Det er faktisk noe av sjarmen med den, for hun heklet den nemlig under krigen når de nesten ikke hadde noenting. Så garnet er laget av tråd fra gamle striesekker. Det synes jeg er imponerende. 


Bordet under har også sin egen historie. Det er det gamle kjøkkenbordet til min oldemor, den samme oldemoren som har heklet gardinen. Det er klaffebord, og når den ene eller begge klaffene er slått ut så blir det et lite rom under bordplaten. Her pleide min bestemor, når hun var liten, å gjemme mat hun enten ikke likte eller ikke orket. Det ligger forøvrig ingen gamle matrester der i dag.. min oldemor var et ordensmenneske, så det lå nok ikke så lenge :)


Det ble kanskje ikke så spenstig som man kunne forvente, men et sted må man begynne og jeg har mange planer fremover som jeg har tenkt å dele, blant annet hjemmelaget eplejuice. Må bare få kjøpt eller få tak i en bøtte med epler...

2 kommentarer:

  1. Hei du! Så koselig badet ditt blir! Jammen meg et bedre utgangspunkt med lyse vegger enn de mørkegrønne vi har...

    Gleder meg til å se mer av huset!

    SvarSlett
  2. Takk for det! :) Hehe, ja dette badet er ikke så verst... Det andre var det ikke bilde av i prospektet, og vi skjønte hvorfor når vi så det! Skal se om ikke jeg får lagt ut bilde av det en gang, der er det mørkebrune vegger, så det er riktig så nydelig, haha! Kommer nok flere bilder av huset etterhvert! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...