lørdag 10. september 2011

Ølkasse

Jeg er veldig fornøyd! Fant denne godt brukte og bittelitt rustne ølkassen for en billig penge på finn.no. Den har sikkert både nydelig patina, sjarm og er rustikk. Jeg synes ganske enkelt den er fin. Og ikke minst perfekt på kjøkkenbenken min. Den skal fungere som min egen lille krydderhage og de øvrige rommene kan brukes til annet småtteri.


Bruker masse krydderurter i matlaging og det er ingenting som slår fersk fremfor tørket. Blir en ganske tam og anenrledes smak når man bruker tørket krydder. Når det er sagt har jeg krydderhylle i tre etasjer over stekeovnen, og jeg bruker nok det meste av det, men alt til sin tid. Og noen ganger får man ikke tak i den krydderurten man trenger. Estragon for eksempel, jeg har skrevet om tidligere er det ikke ofte jeg ser. I dag fant jeg attpåtil fransk estragon. Ikke vet jeg hva som er forskjellen på fransk estragon og vanlig estragon, men det blir sikkert helt strøkent i bearnaisesaus... Det skal bli bilder av resten av kjøkkenet også, det må bare bli litt mer sånn som jeg har tenkt å ha det først. Det er ikke så lenge til. 


Det er også litt morsomt at det er en gammel ølkasse fra E.C Dahls bryggeri. Jeg bodde i Trondheim noen år og jobbet på Cafè Bare Blåbær den gangen det lå på Bakklandet, og der solgte vi selvsagt øl fra E.C Dahls. Dermed er det det eneste bryggeriet jeg egentlig har noe forhold til. Er forøvrig ikke spesielt glad i øl, men på en varm sommerdag kan det være godt med kaldt, lyst øl og noen ganger kan det faktisk friste med en mørk Bayer, som vi også hadde på Blåbær. Det var en fin tid, og jeg har utrolig mange gode minner og gode venner fra tiden der. Har fortsatt god kontakt med noen av dem, det setter jeg stor pris på. 


2 kommentarer:

  1. Stiiilig kasse :) Den hadde passet godt i Fjøset også den ;)
    Imponert over krydderlagret ditt. Har ikke behov for så mye jeg ;)
    Ha en fin lørdagskveld :)
    Klæm

    SvarSlett
  2. Helt enig :) Og ja, den hadde nok passet godt der ja! Må ha litt krydder.. Jeg har hatt en veldig fin lørdagskveld, det håper jeg du hadde også!
    Klem

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...