tirsdag 13. september 2011

Litt mer av huset

I går var jeg og min gode venn Lene en liten runde til Skeidar og IKEA. Tror faktisk aldri jeg har klart å bruke så lite penger der og det er jeg svært fornøyd med. Skulle egentlig bare inn å handle to hjørner til et prosjekt jeg hadde kjøpt feil til ved en tidligere anledning. Reise sååå langt for å handle to hjørnefester til 30 kroner stykket, vel vel... Må man så må man! På Skeidar fant jeg denne kjempesøte blomsterpotten/kassen/eller-hva-det-nå-er. Stryk det som ikke passer. Den blir ihvertfall inntil videre brukt til blomster her. Blomster er det vel forsåvidt heller ikke, for det er jo grønne planter det er snakk om. Det heter jo gjerne blomsterpotte, men det er vel hovedsaklig plantepotter de i realiteten er.


Synes det ble riktig så fint! Må også vise frem de søteste tekoppene i manns minne. 




Etter en hjemmeeksamen i fjor høst på gruppe med Pia som er gift med en engelskmann ble jeg introdusert for og likte med en gang te med melk og sukker i, det er jo helt nydelig. Så nå gleder jeg meg til det blir en litt småhutrete kveld, kanskje med fyr på peisen og en kopp te. 


Plasserte den blomsterpotten (er vel kanskje ikke en potte heller når jeg tenker meg om...) i et vindu som før bildet ble tatt var uten gardiner. Eller, det var ikke helt sant. Det var èn gardin der. Den hang jeg opp samme uken som vi flyttet inn, altså for 2 og en halv måned siden, også fant jeg ikke den andre med en gang og glemte bort hele greia. Er i det store og det hele ikke så begeistret for gardiner. De stjeler masse av det flotte lyset som kommer utenfra, og som vi nå i tiden vi har foran oss ikke kommer til å bli altfor bortskjemt med. Derfor er samtlige av mine gardiner hvite, for det første stjeler de lite lys, og for det andre gir de et mykt lys inne og de passer til alt. Perfekt! Jeg vurderer å gjøre et unntak på soverommet. Fordi jeg liker å sove lenge når jeg har fri. 

Mamma, som den voksne og ansvarlige personen hun egentlig er har regelrett mobbet meg for manglende gardiner. Truet med at jeg ikke kan ha besøk av svigermor, naboer og andre som kanskje ikke kjenner meg godt nok til å vite at gardiner ikke har noen stor prioritet i livet mitt. Jeg tror faktisk hun mener jeg er en slappfisk akkurat på den gardinfronten. Hun om det, det biter ikke på meg uansett. Ikke mer enn at jeg hadde jo uansett tenkt å, før eller siden, henge dem opp. I dag har jeg fri, så nå har jeg ordnet opp. 




Den puffen/pallen under vinduet er en av plassene til Emily. Hun får nemlig ikke lov å ligge i sofaen (unntak blir gjort ved å sitte PÅ fanget, i tillegg til at hun får lov å stå med fremlabbene oppi for å kose). Her har hun god oversikt over både kjøkkenet og stua, så her koser hun seg :)




Spisestua og døråpningen inn til kjøkkenet. Man kan kanskje tenke seg at en spisestue med bare fire stoler er litt ugunstig. Og det har man helt rett i. Likevel, kan aldri klare å kvitte meg med denne, er altfor glad i den. Som et pluss har bordet en diameter på 120 cm, så det går helt utmerket å sitte 6 personer rundt her uten at det føles trangt. Ellers får man bare skjøte på med flere bord, hvis man skulle bli riktig mange. 


I anledning min bursdag denne søndagen fikk jeg utrolig mange koselige bursdagshilsener og masse flotte gaver også, heldige meg! Fikk til og med gratulasjon fra Plantasjen, med gave. Abbonnerer på nyhetsbrev. At jeg gjør det kan kanskje komme som en overraskelse på noen da jeg ikke er spesielt kjent for å ha grønne fingre, i noensomhelst nyanse. De plantene jeg har er enten ekstremt hardføre, eller lærer seg å bli det. Innledningen til Survival of the fittest, den botaniske delen kunne nok vært skrevet her. 


Fikk 7 flotte roser fra Plantasjen, elsker roser, så det var glimrende!




Når vi først var på Plantasjen er det vel unødvendig å si at vi måtte kikke litt mer. Jammen var det ikke et kupp å gjøre her også. Gjør-det-selv-krydderurter på tilbud. 10 kroner for en boks. 




Nå tenker jeg det skal bli fres på den tidligere omtalte krydderhagen min fra forrige innlegg. Ser det står på boksen at det vil ta 8-10 uker, det kan nok bli en prøvelse både for tålmodigheten min og de stakkars spirene som sikkert forventer jevnlig vanning slik at de ikke skal tørke ihjel.


Likte konseptet, ta av lokket, løfte opp posen, klipp hull på posen, strø over frø, vann og plasser på egnet sted. 




Det fulgte med oppskrifter i alle boksene, men det var mye poteter involvert, og det liker jo ikke jeg... Eneste som var aktuelt var, og jeg veddet med meg selv hvilken oppskrift som fulgte med basilikumfrøene, nemlig pesto. Jeg skjønner at jeg ønsker meg en ordentlig morter, sånn av stein. Da kan jeg lage ordentlig pesto, og sikkert mye annet godt.



Ønsker alle en riktig fin dag, prosjektet jeg nevnte i begynnelsen av innlegget er en himmelseng og jeg har blitt lovt at det skal bli i orden i kveld dersom jeg blir med å stable ved først. Må vel bare det da. Stakkars meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...