torsdag 28. april 2011

Vårruller

Ble spurt om jeg kunne lage vårruller. Klart jeg kan det! Eller, klart jeg kan prøve det! Har jo aldri laget det, men synes det er veldig godt. Manglet selvsagt en rekke ingredienser. Blant annet rispapir, fiskesaus, soyasaus og litt annet småtteri. Reiste ned til Asiabutikken her og handlet. Lenge siden jeg har vært der nå, men det skal jammen ikke bli lenge til neste gang. Det er alltid veldig hyggelig å komme dit, og da mener jeg alltid! Utmerket service av en svært trivelig butikkeier som gjerne spanderer en smaksprøve eller to. I dag ble det agurk med balsamico, godt! Når jeg hadde funnet det jeg trengte + litt til, og betalt så sier han plutselig: nei, vent, du har glemt en ting! Før han forlot kassen og gikk for å hente noe. Kom straks tilbake med en flaske sweet chili saus! Og den skulle jeg få. Sånt blir jeg bare helt rørt av. Nok en grunn til å handle mer der. Ikke fordi man skal få noe hver gang, men fordi det er en bra ting å ta vare på slike butikker. Alt trenger ikke være Rimi, eller Kiwi, eller hva som helst annet. Spennende å gå for å kikke i en slik butikk som dette og prøve ut nye ting man ikke finner i vanlige butikker. 

Kom hjem med blant annet disse tingene:



Nykål med et navn til som jeg ikke helt fikk med meg, selv om jeg spurte en gang til.. men det er visstnok bedre enn vanlig nykål!



Mirin trengte jeg ikke til vårrullene, men jeg trenger det til noe annet jeg skal lage senere.


Jeg begynte med å brune en halv kilo kjøttdeig, og sørget for at den var i så små biter som mulig. Deretter finstrimlet jeg 200 gram nykål, rev 200 g gulrot og finhakket bambusstrimler. De skulle nok egentlig skjæres i fine tynne strimler, men innen jeg kom til disse bambusstrimlene var jeg litt utålmodig etter etter å se hvordan det ble så da ble det bare slik. 




Jeg rev forresten også en hel hvitløk uten fedd. Nå kom jeg forresten på at du må begynne hele moroa med å legge 200 gram glassnudler i vann for bløtgjøring. De skal nemlig ligge i bløt i 40 minutter. 


Når alle grønnsakene var klare hadde jeg det oppi kjelen med den stekte kjøttdeigen og stekte det litt sammen med 1 ss fiskesaus og 1,5 ss soyasaus. Glassnudlene hadde ligget i bløt i en stor bakebolle fordi det ante meg at dette kom til å bli en ganske stor mengde. Helte av vannet, klippet glassnudlene i småbiter (kanskje 4-5 cm lange) og helte over kjøttdeig/grønnsaksblandingen og blandet alt godt sammen. 


Endelig kunne jeg begynne på det var mest spent på. Å lage vårrullene ferdig. Fant frem rispapiret mitt, var faktisk 50 ark i den pakken. De var utrolig tynne, men ganske solide likevel. 




Den typen jeg kjøpte er noe som heter pastry og de trenger ikke fuktes slik som enkelte andre typer må. Disse her lå i frysedisken, bare å tine opp og så er de klare til bruk. Legg rispapiret diagonalt og legg på ca 2 spiseskjeer med fyll.



Brett det ene hjørnet over, brett sidene inn




I øverste del av det siste hjørnet smører du med baksiden av en teskje litt "lim" laget av 1 ss hvetemel og 3 ss vann. Så ruller du den stramt sammen.



Varm opp olje. Den er varm nok når du holder noe av tre nedi og det freser rundt det. La de steke til de blir litt gylne. Legg dem over på tallerken eller fat med kjøkkenpapir på slik at overflødig fett suges opp.



Det var overraskende enkelt å lage, og veldig godt! Spiste det sammen med ris, soyasaus og sweet chili saus, herlig! Forresten, ikke bruk olivenolje til steking, den tåler ikke så høy temperatur. Jeg brukte rapsolje. Soyaolje og solsikkeolje er andre alternativer, eller en egen frityrolje.








3 kommentarer:

  1. LIIIIKER! Send noen til trondheim er du grei:)

    SvarSlett
  2. Ekspresslevering eller? På døra? :)

    SvarSlett
  3. ja det hadde vært flott! takk!:) hehe

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...