torsdag 5. mai 2011

Italienske kjøttboller etter oppskrift fra Sophia Loren


Denne uken var det første tirsdagen i mai og det betyr symøte. Litt lite sying kan man vel si, mer en slags samling i foreningen "Nålens hvile"... Uansett, det var min tur til å samle jentene og lage noe mat. Kjøttboller er enkelt og greit å lage og veldig godt, etter min mening ihvertfall!

Oppskriften er som følger:

0,5 dl melk
2 tørre skiver med hvitt brød
1 kg karbonadedeig
1 egg
50 g revet parmesan
3 ss hakket persilleblad (bladpersille altså, ikke kruspersille)
salt 
pepper
2 ts fersk oregano
2 hvitløksbåter
rød chilipepper (kan utelates)
1 dl olivenolje


Start med å skjære av kantene på brødet og skjær det i små biter. Hell over melken og rør slik at alt dekkes. 



Det var ikke noe tørt hvitt brød i denne husholdningen, så det ble 2 ferske rundstykker i stedet, går sikkert bra det og! 


Riv parmesan.




Skjær persilleblad, oregano og hvitløk.




Bland alt sammen med karbonadedeig, egg, olivenolje og krydder. Lag små boller og stek ca. 3 min på hver side. 




Mine kjøttboller hadde en tendens til å bli litt større mot slutten fordi jeg ble litt lei av å lage dem, hehe! Når de var ferdig stekt la jeg dem til side litt for å lage sausen, som har denne oppskriften:


1 dl olivenoje
1-2 løk
4 hvitløksbåter
3-4 bokser knuste tomater
1 dl fersk basilikumblad
salt og pepper etter smak
200 gram tomatpuré
1 dl oksefond



Jeg lot sausen stå og putre en stund, sikkert en times tid, da fikk jeg smakt den til godt også. De ferdig stekte kjøttbollene hadde jeg oppi når det var ca. en halvtime før gjestene kom. Ligger de for lenge og koker i sausen kan du risikere at de rett og slett blir tørre, og det er jo ikke noe stas.



Serveres med spaghetti, evt. salat i tillegg, kanskje litt brød? Og en god vin om det passer seg? Enjoy!

2 kommentarer:

  1. mmm.. høres kjempegodt ut!
    tipper sydamene dine ble fornøyde!

    SvarSlett
  2. De var gode! :) Sydamene var fornøyde!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...