torsdag 5. mai 2011

Kylling teriyaki

Ny dag, nye muligheter! I dag ble det kylling teriyaki, veldig spent på hvordan det var, har faktisk aldri smakt det. I følge oppskriften skulle det være en smaksbombe av en latmannsjobb, så da måtte jo det utforskes!


Denne oppskriften inkluderte en rekke ingredienser jeg aldri har brukt før, sesamolje, valnøttolje (skulle egentlig være peanøttolje, men det fant jeg ikke, så får prøve det neste gang), Mirin og fersk ingefær.



Man begynner med å lage marinade, og den lager man i en bolle eller annen egnet form som er stor nok til 700 g kyllingfilet og denne marinaden:

2 ss sake (japansk risvin, som jeg ikke hadde, så også det får jeg prøve senere)
4ss mirin (søt japansk risvin)
4 ss soyasaus
2 ss mykt brunt sukker
2 ts revet ingefær 
noen dråper sesamolje

Blandet først sammen alt det flytende og sukkeret



Så gikk jeg løs på ingefæren, som jeg også var litt spent på hvordan så ut, har som sagt aldri brukt sånn fersk ingefær før!


Hadde revet ingefær oppi sammen med resten av blandingen og rørte rundt



Deretter skjærer man 750 gram kyllingfilet i munnfull store biter


La kyllingbitene ligge og trekke i marinaden i 15 minutter



I mellomtiden begynte jeg på risen. Det skulle brukes sushiris, dette var også nytt for meg. Den skylles først. Litt usikker på vannmengden, men tok sjansen på det samme som jeg gjør med sjasmin og basmatiris, altså dobbelt så mye vann som ris. Brukte ca. 300 gram ris til oss to. Vann og ris i kjele under lokk, kok opp og skru deretter ned på svakeste varme og la det stå ca. 20 min.


Kyllingbitene skulle først brunes, på utsiden sto det. Og det var jammen godt det var på utsiden! Ser på det som en utfordring å få brunet det fra innsiden... Ha 1 ts peanøttolje i pannen og stek på sterk varme.



Når det er ferdig brunet heller du over marinaden som kyllingen lå og lar det småkoke under lokk i 5 min. 


Nå bruker du en hullsleiv og tar ut kyllingbitene, legg dem i en bolle og dekk evt litt aluminiumsfolie for å holde på varmen. Marinaden skal nå koke inn til en tykk mørk saus, så skru opp varmen på det sterkeste en liten stund, det går veldig fort. Når dette er gjort legger du kyllingen tilbake og vender det inn i sausen, og så er det ferdig! Og godt ble det, veldig godt! 

5 kommentarer:

  1. mm.. hørtes godt ut dette også!
    men jammen mye rart du lager.. dvs mener det er mye ingredienser jeg liksom ikke har stående i skapet...

    SvarSlett
  2. Takk for det :) Har vært en del ingredienser som har vårt kjøpt inn for formålet for å si det sånn! Skal nok få brukt det opp etterhvert..

    SvarSlett
  3. Hello.
    Your dishes look very delicious.
    The Japanese foods are interesting.

    Thank you for your visit.

    For all peace.
    From Saga, Japan.
    ruma

    SvarSlett
  4. Så spennende dette så ut! Smakte sikkert hæææærlig!

    Ønsker deg en hææærlig søndag, og takker for besøket hos meg!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  5. Thank you Ruma! Japanese food is very tasteful, so I have to try some moro dishes I guess :) Thank you for your visit as well!

    Cathrine, det var veldig godt, så anbefaler å prøve! Takk i like måte og takk for ditt besøk også! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...