torsdag 12. mai 2011

Kyllingkebab med kanel og chili!


Inngår vel i serien Camilla gjør ting hun ikke kan. Kommer tilbake til det om litt. Må si det var ihvertfall én overraskende ingrediens her, som det aldri ville falt meg inn å hatt oppi på eget initiativ. Kanel! Til kjøtt?? Har vel i fortiden utelukkende brukt det på grøt, kanskje noen epler.


Her er forøvrig oppskriften:


400 gram kyllingkjøttdeig
1 ss rapsolje
1 ss kanel
1 ss chilipasta (sambal olek, for de innvidde)
3 hvitløksfedd
1/2 rødløk
2 ss finhakket kruspersille


trepinner (ikke bland dem i deigen...)


Sleng kyllingkjøttdeigen i en bolle. Finhakk løk og hvitløk. Vel... på den siste jukser jeg litt, synes det er så innmari lettvint å rett og slett rive hvitløk jeg, så sånn er det her i huset!



Så var det kanel da, fortsatt en underlig ingrediens til kjøtt, men verden går ikke fremover av å ikke prøve nye ting, så må vel gi det en sjanse da?




Så var det chilipasta da, som jeg ikke fant. Derimot kom jeg over knust chili, det må vel bli litt det samme? Verden går ikke fremover av å ikke improvisere heller... Den luktet ihvertfall veldig godt. Og nå begynte jeg faktisk å få litt troen på denne kanelen også, at det kunne bli godt i kombinasjon med chili!





Man putter bare alle ingrediensene oppi en bolle og rører godt, kjøkkenmaskin er genialt. Da kan man gjøre tusen andre ting i mellomtiden. 




Om ikke annet var det fine farger da! Og etter en stund i Kenwood luktet det faktisk veldig godt også, så nå begynte jeg å glede meg litt.


Javel tenker du kanskje, skulle hun bare spise kebabspyd? Uten noe tilbehør? For et trist kvinnemenneske.. men så enkelt var det ikke. Jeg begynte nemlig egentlig først med å lage en deig. Til naanbrød. Gjærdeig er som kjent ikke gjort i en håndvending. Oppskriften er som følger:


500 gram mel 
50 gram fersk gjær
2,5 dl  lunket vann
1 ss sukker
1,2 dl melk
2 dl olivneolje
2 ts salt
1 ts bakepulver
150 gram yoghurt (jada, yoghurt)
sesamfrø


Og nok en gang føler jeg at dagens middagsprosjekt er litt utradisjonell i fremgangsmåten. Her var det nemlig ikke noe poeng å blande ut gjæren i lunket vann, neida. Bare hiv gjæren oppi med melet, og SÅ kan du få helle på lunket vann.




Forøvrig kan du få helle på de andre ingrediensene også, men ikke yoghurten, og bare 2/3 OLJEN! Å, hei, caps lock sto ihvertfall IKKE på!


Dette må blandes godt, Kenwooden rusla på sakte tempo i et kvarter mens deigen ble smidig og fin. Tilsatte litt ekstra mel fordi jeg synes deigen ble litt klissete.




Det ble en finfin deig som hevet seg godt. Denne deigen skal deles i 8 like store deler og formes til 8(!) boller.


Og så er det selvfølgelig mer heving. 15 minutter til. Og nå som de har blitt så runde og høye og flotte skal du belønne den innsatsen med å klappe dem flate, og så flate som mulig.


Imens de etterhevet blandet jeg den siste 1/3 av oljen med yoghurten.




Denne blandingen skal nå smøres over brødet. Ca. 1 ss på hver. 




Oppå der skal det være frø, jeg blandet sesamfrø og linfrø.




Stekes på 200 grader i 5-7 minutter. Blir veldig godt, skikkelig silkemyke og lette brød!




Enda var jeg ikke ferdig. Måtte jo ha salat. Og da måtte jeg lage dressing også. Laget bare en helt enkel salat med friseesalat, perletomater, sukkererter og noen krydderurter (estragon, oregano og basilikum).




Hadde på litt salatkrydder også. Dressingen var like enkel. Creme fraiche iblandet karri og hvitløssalt.


Rørte godt og smakte den til. Lot den stå i kjøleskapet mens jeg laget det andre.

Kebaben var forøvirg en utfordring for meg å få til, så hvis noen har tips til enkel og smidig måte å få trædd kjøttet rundt trepinnene så tar jeg gladelig i mot. Fant en slags metode på å tvinne det rundt for å få det til å sitte, men det gikk på tålmodigheten løs, det må jeg bare innrømme. Stekes på 200 i ca. 10 minutter, litt avhengig av tykkelse. Før servering rulles de i, eller man drysser over finhakket kruspersille.
















2 kommentarer:

  1. Jeg tenker... skal kjøttet marineres lenger kanskje, så er det mulig det er lettere å tre på pinnen?? Bare et lite forslag fra Trondheim ;) guess whooo ;)

    SvarSlett
  2. Kanskje det er trikset ja? Skal prøve det neste gang! Haha, kan det være frøken Lindquist? ;)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...