mandag 30. mai 2011

Morgenstund har gull i munn!

For de som kjenner meg kommer nok en slik uttalelse både overraskende og brått på. Eieren av denne bloggen er ikke akkurat kjent som noen princess of the morning.. Likevel, jeg kan hvis jeg har lyst, eller må. Etter at Emily kom i hus har det vært mer lystpreget over det å stå opp tidlig. Når jeg hører forsiktige små pip etter en natt i taushet, når jeg sier navnet hennes og hører halen slår mot veggene i buret, ja da er det ganske vanskelig å ikke ha lyst til å stå opp. Når hun slipper ut av buret er hun hoppende glad og danser lystig rundt i stuen, og hadde hun klart det hadde hun klatret rundt over hele meg. Veldig god start på dagen å bli møtt med en slik glede. 

Få minutter senere la vi ut på tur. Har nemlig oppdaget en veldig flott sti nede ved Lågen. Denne stien er fin og bred og naturen rundt er vakker. Stien et stykke fra trafikkert vei. Den ligger nede ved den gamle flyplassen. 



Endelig har det blitt litt varmt i været, så det var deilig med en gåtur. Regnet har jo gjort sitt til at det har blitt veldig grønt og fint og alle mulige fine blomster begynner å blomstre, eller er allerede i gang.


Ikke visste jeg at det var så fint å gå her nede, men det blir nok mange turer her fremover. Har også oppdaget at det er to stokkandfamilier som holder til langs elven her. Det ene kullet er på unger og det andre på 11. De er så fine å se på.



De holder seg tett inntil sin mor og noen ganger dukker de plutselig under og plutselig kan de få det for seg at de skal sette opp farten.

På veien hjem igjen plukket jeg noen liljekonvall. Egentlig gjør de seg vel best der de er, men det er utrolig fine hjemme i stuen også, og kan du tenke deg en mer besnærende duft enn liljekonvall? Den lukter herlig! Tenker på diktet til Einar Skjæråsen, som av en eller annen grunn minner meg mest om Hege Schøyen.. Vel, vel, her er det ihvertfall:


Du ska itte trø i graset.
Spede spira lyt få stå.
Mållaust liv har og e mening
du lyt sjå og tenkje på.
På Guds jord og i hass hage
er du sjøl et lite strå.

Du skal ikke røre reiret,
reiret er e lita seng.
Over tynne bån brer erla
ut sin vâre varme veng.
Pipet i den minste strupe
skal bli kvitring over eng.

Du skal itte sette snuru
når du sir et hara-spor.
Du skal sjå deg for og akte
alt som flyg og spring og gror.
Du er sjøl en liten vek en,
du treng sjøl en storebror.


Ønsker alle en riktig fin dag i det fine været!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...