tirsdag 31. mai 2011

Honning- og karrimarinert indrefilet av svin med peanøttsaus!


Superenkelt å lage, mye smak, lettvint og veldig godt, hva mer kan man ønske seg av en helt vanlig tirsdagsmiddag? Kjøttet bør ligge kaldt i marinade noen timer så det kan man sikkert forberede kvelden før om man ikke vil vente et par timer før middag. Jeg brukte 600 gram indrefilet av svin og marinerte i denne blandingen:

2 ss soyasaus
2 ss olje
1 ts karri 
1 ts honning
1/2 ts salt
1/2 ts pepper

Jeg skjærte indrefileten i skiver, passelig tykke


Marinaden lages i en pose. Bare bland alt oppi.


Olje og soyasaus
 Karri
 Og honning. Disse bittesmå honningglassene fikk jeg tusket til meg på et hotell i München vi var på i høst. Man skulle sikkert bruke dem til te, eller frokostblanding, men jeg synes de var så fine! Så det ble vel med 8-10 stk hjem, hehe. Vi bodde på det hotellet 3 netter da...
Salt og pepper.

Legg kjøttet i posen og bland alt godt sammen. Legg det i kjøleskapet og la det ligge minst et par timer.

Så var det sausen da. Jeg spiste peanøttsaus til grillmat en gang for lenge siden og det så godt, men jeg har bare ikke fått surret meg til å lage det før nå. Oppskriften er som følger:

4 ss rød karripasta
8 dl kokosmelk
6 ss sukker, gjerne palmesukker (hadde ikke, så det ble demerarasukker)
8 ss grovt peanøttsmør
4 ss hakkede peanøtter
4 ss tamarindsaus

Kokosmelken kommer på boks og på toppen var det en fast hvit masse

Under denne litt faste, men samtidig myke toppen var det væske.


Jeg halverte forresten oppskriften oppskriften, og likevel ble det en stor mengde. Kokosmelken skal koke sammen med karripasta i 10 minutter, og det dufter herrrlig!

 Karripasta

Hakk peanøtter og ha peanøttsmør, sukker og tamarind i kjelen. 


 Dette er den tamarind jeg fant, og det er et konsentrat, så jeg reduserte mengden en del. Det står på glasset at denne er tre ganger så kraftig smak som vanlig, så jeg tok bare en halv spiseskje. 


Jeg vet ikke helt hva jeg skal si det lukter, en slags lakrissmak? Men likevel ikke... Hvis noen har forslag er det bare å komme med dem!
Nå skal sausen småkoke noen minutter før den er ferdig. Jeg synes den ble litt tykk så jeg tynnet den ut med litt vann og en fløteskvett jeg hadde stående. Som tilbehør hadde jeg grønn salat, babyleaf salat ferdig i pose fra Kiwi, og den var kjempegod. La til til litt vårløk.

Hadde også ferske asparges ved siden av, det er jo så godt, og særlig på denne tiden av året. Legger dem i kokende vann et par minutter, og maksimalt så lenge, de er ikke gode når de ikke er crispy lenger!

Kjøttet brunes i litt olje i en stekepanne på middels sterk varme. 

Det var det hele! Enjoy :)








2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...