tirsdag 26. april 2011

Vannbakels og ferskpresset appelsinjuice

Da var påsken over, men jeg skal ikke på jobb før neste uke, så påskeferien varer litt lenger! Kan jo ikke legge seg til på sofaen som en annen slabbedask heller, så noe må man jo finne på. Kjæresten dro på butikken for å kjøpe brød til frokost (sikkert litt urutinert av meg å ikke ha igangsatt brødbakst som en annen bakerspire), og jeg synes jeg måtte bidra litt med frokost jeg og. Vi hadde etter endt påskefeiring en rekke appelsiner på benken. Hva er vel bedre enn ferskpresset appelsinjuice til frokost?


Noe som ihvertfall ikke er godt er halvvarm ferskpresset appelsinjuice, så jeg fylte en karaffel med isbiter først, herrrlig! Utakknemlige kjæresten ville ikke ha appelsinjuice, makan! Jeg hadde sikkert brukt 3 og et halvt minutt på å presse disse appelsinene, og så går han for melk, som en annen kalv?? Jaja.. mer juice på meg! Appelsin har en rekke fordelaktige egenskaper. Blant annet er den vår viktigste kilde til vitamin C, også kjent som askorbinsyre. Vitamin C har en viktig rolle i oppbygging og vedlikehold av kroppens bindevev. I tillegg til dette trenger kroppen vitamin C for å regulere jernopptak og fettforbrenning. Så det så. For spesielt interesserte så er det mer om vitamin C her.




Brukte jo som kjent ikke hele dagen på denne appelsinpressingen, så noe mer måtte jeg jo finne på innimellom rydding og vasking av leilighet. Pussig hvordan støv og hybelkaniner dukker opp på mystisk vis. For ikke å snakke om alle slags små flekker som dukker opp på kjøkkenskapene. Lurer på hvem som griser så innmari der? Inntørkede kaffedråper skal jeg ihvertfall ikke ha skylden for, jeg drikker nemlig ikke kaffe. Synes ikke det lukter godt engang, sånn som mange andre som ikke drikker kaffe synes. 


Vel, vel, nok om det! Jeg ville prøve noe nytt i dag, og da ble det vannbakels. Minner meg mest om gamle mennesker av en eller annen grunn. Uansett, det ryktes at dette er slik kake (?) hvor de som prøver seg på den deles inn i to kategorier. De som lykkes. Og de som mislykkes. Jeg skulle ihvertfall havne i den første. Oppskriften ble fulgt meget nøyaktig, noe som er helt essensielt for å få til dette bakverket.


Man begynner med å koke opp 2 og en halv desiliter vann sammen med 100 g smør. 




Deretter slenger man oppi 150 g hvetemel. Dette røres inn til det blir en skikkelig klump. Ikke ta kjelen av platen før deigen "slipper" kanten i kjelen. Det er visstnok viktig at denne blandingen får et slags oppkok for at melet skal klistre seg godt. Neste steg er å tilsette egg. 4 stk totalt, men bare ett og ett om gangen. 



Disse eggene skal være sammenpisket før du heller dem opp resten av deigen. Jeg begynte å blande det i samme kjelen som jeg hadde det andre i, men siden det også er et poeng at det hele er godt blandet forflyttet jeg hele blandingen over til min kjære kjøkkenmaskin. 




Når deigen er ferdig kan man enten fordele dem på bakepapir i små topper, eller bruke en sprøytepose og prøve seg på noen små kunstverk. Eller man kan lage kringler eller stang, eller hva det måtte være. Husk bare på at de øker 2-3 ganger i størrelse! 




Stekes på 220 grader i 20-30 minutter. De er ferdige når de har sluttet å "svette". Åpne for all del ikke døra på ovnen mens de er til steking, da kan de klappe sammen. Fylles med syltetøy og krem, eller vaniljekrem, eller hva du liker å ha i! Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Det er virkelig artig å følge bloggen din Camilla :-)) Å vannbakkelsen ble jo riktig så fin :D

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...