torsdag 21. april 2011

Pasta med fløtesaus, pesto og ciabatta!

I dag har jeg hatt besøk av min gode venninne Aina, og da måtte vi jo kose oss litt! Valget falt på pasta med fløtesaus og bacon, purreløk, og ikke minst champignon. Er veldig glad i sopp, men han jeg bor sammen med er like glad i det som jeg er i poteter, så vi har aldri noen av delene. I fellesskap ihverftall. 

Begynte med pestoen, for den bør en stå en stund for å ta smak. Heldigvis ikke som vino shitto, som man kan hive oppi hva som helst som tar smak. Smala Sussie anyone? 

Tilbake til pesto.. det er sikkert like mange variasjoner over å lage den som det er mennesker som lager den. Jeg synes naturlig nok den er best slik jeg lager den. Pesto på glass på butikken spiser jeg ganske enkelt ikke, det smaker... ikke godt! Og når det tar maksimalt 7 minutter å lage egen som smaker vesentlig bedre så gjør man det. Her er jeg dårlig på oppskrift altså, det blir også her litt sånn passelig av det ene og det andre. I pestoen min er det basilikum (surprise!), olivenolje, parmesan, hvitløk og salt og pepper.

Begynner med å rive parmesan, og det gjør man så den blir fint revet, altså ikke den størrelsen man bruker til å rive ost for bruk på pizza. En annen ting, er at man ikke skal være sparsom denne parmesanen, det er jo så godt. Altså, rikelig med parmesan. 

 Etter dette tar man for seg basilikumplanten. Her er det bladene som duger, hvis man skal ha litt feinschmecker-tendenser... Skal ikke legge på skjul på at jeg ofte hiver oppi hele stilker. Uten jord da, har tross alt saks. Og ærlig talt, jeg smaker ikke forskjell. I dag ble det bare bladene, brukte en hel plante. Den var ikke så stor. 


 Neste steg er hvitløk. Elsker at det går an å få kjøpt hvitløk uten fedd! Hvem liker egentlig å plage seg selv med å pirke av hvitløks(skall?) som er tynnere enn sidene i det nye testamente? Her kan jeg være litt nøyaktig, jeg brukte én hel liten hvitløk uten fedd.



 Den bør finhakkes, men må ikke. Fordelen er at du slipper å kjøre pestoen i stavmikser/hurtigmikser/annet egnet redskap til den bare er suppe.. Finhakk derfor hvitløken. 







Sleng basilikumbladene oppi den beholderen du har tenkt å mikse den i, for anledningen et kvalitetslitermål her. Så heller du over olivenolje til du dekker bladene, men du venter ikke på at det skal renne ned, for så å dekke om du skjønner... Jeg kan tenke meg at det gikk med 1,5-2 dl olje, men det er det ingen som vet. Deretter går parmesan, hvitløk og litt salt og pepper i samme beholder. Vanskelig å si med mengden, men innen rimelighetens grenser da, mengden tatt i betraktning. 





Legg merke til basilikumstilkene i bakgrunnen, jeg har for en gangs skyld plukket dem av!










Nå er det bare å slå seg løs med ønsket mikseredskap. I dette tilfellet en stavmikser. Som forøvrig er et undervurdert kjøkkenredskap. Mulig Aina ville kalt det et nisjeredskap (intern). Uansett, du bør ikke slå deg løs i så altfor mange sekundene, da blir det fin grønn suppe. Men sørg ihvertfall for at det ikke er noen hele blader igjen.





Over til resten av maten. Skjær opp purreløk.





Brun det sammen med champignon, (som du har fjernet stilkene på og delt i fine skiver), og bacon. Og kjære deg, brun det, ikke bare varm det/kok det litt i panna. Blir en veldig slapp smak og konsistens på det hvis det ikke brunes synes nå jeg da...





Når det har fått en passelig brunfarge heller du over en boks fløte og lar det koke inn til det tykner. Oh, yes, en hel pakke fløte! Tykner det for mye slenger du bare over en skvett vann til du synes den er passe igjen. Også må du smake til med salt og pepper, og da heller 3, eller 5 ganger litt forsiktig, fremfor en gang med for mye. 





Stek ciabatta, eller annet ønsket brød med pesto i ovnen noen minutter.





Finn frem kul pasta som god venninne har kjøpt til deg i Italia.





Hell over saus, og kanskje pynte litt med noen oreganoblader?










4 kommentarer:

  1. mye godt du lager altså!!!!
    funderte litt på å teste hjemmelaget pesto...
    har nemlig fundert på om det er godt med en slags pizzasnurr med pesto og biter av grilla kylling i?? hva tror du??

    SvarSlett
  2. Det hørtes veldig godt ut ihvertfall! :-) Si i fra hvordan det ble da ;-)

    SvarSlett
  3. ja jeg synes også det! setter kald gjærdeig nå, så jeg kan bake de ut på dagen i morgen. Skal jo ha de med på påskefest på ettermiddagen. Spent på resultatet. Tror det blir noen vanlige pizzasnurrer med kjøttdeig og tomatsaus (men vurderer tomatpesto :-) )og noen med kylling og pesto
    skal si ifra hvordan det smaker jeg!

    SvarSlett
  4. Supert :) Trenger alltid nye idéer!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...