søndag 24. april 2011

Påsken 2011

Påsken i år ble som i fjor litt oppdelt. Først var vi på Rødberg, så reiste jeg ned for å jobbe to nattevakter for så å komme oppover igjen. Var hos foreldrene til Kjetil en natt før vi reiste på hytta deres på fjellet i Uvdal sammen med mamma og pappa og lille Tzarek. 

Sånn matmessig gjorde vi det helt enkelt med kylling tandoori fra Toro (det er jo bare sååå godt!!) på fredag og taco på lørdag. Måtte jo likevel gjøre litt ut av det da. Så jeg bakte foccaciabrød. Veldig enkelt og veldig godt.

Oppskriften er meget enkel, jeg har tusket meg til den herfra.

1 kg mel
1 pakke gjær (fersk)
1 liter vann
20 gram salt




Jeg liker en gjærdeig som jeg bare kan røre sammen, nærmest bare vispe sammen! Etter at den har hvilt seg på kjøkkenbenken en drøy halvtime er det faktisk bare helle den ut av bollen og smøre den rundt i langpanna. I dette tilfellet en liten langpanne, grunnet forekomst av hybelkomfyr på hytte. 


Jeg har imidlertid min egen vri på denne foccaciaen. Liker at ting smaker, så jeg må tilføre litt krydder. 

1,5 dl olivenolje
1 ts basilikum
1 ts rosmarin
1 ts timian
1 ts oregano
1-2 finhakkede hvitløksfedd

Bland krydderet i oljen og la det stå en stund. Jeg pleier å blande sammen dette før jeg begynner på deigen. Når nevnte deig er på plass i langpanne heller du oljeblandingen over så den er rimelig jevnt fordelt. 


Med det er man kommet til den klissete delen av dette prosjektet. Så nå er det tid for å vaske hendene godt og brette opp eventuelle lange ermer. Nå skal du nemlig bruke fingrene til å lage hull rundt hele deigen slik at du får krydderoljen jevnt rundt på deigen og for å få masse hull også. 




Til slutt drysser man over litt salt, helst havsalt og setter den inni ovnen og steker til det er ferdig... Jaaada, alltid like presis, hehe! Kjente ikke denne ovnen så jeg sjekket bare med jevne mellomrom. Så plutselig var den ferdig, og kanskje vel så det. Dette brødet er så godt! Mye av det forsvant jammen før middag...


Med på turen var selvsagt også indelig gode lille Tzarek. En eksemplarisk gordonsetter på 6 år. 


Han er en liten raring. Veldig glad i de han kjenner, litt skeptisk til nye mennesker, men likevel slett ikke vanskelig å bli kompis med. Setter pris på nærkontakt. Jeg lå ute i sola og slappet av, men når solen forsvant bak en sky ble det litt kaldt. Min kjære pakket over meg et pledd og Tzarek kom og la seg ved siden av.


Etterpå ble det litt mer kos, litt nærmere, sånn Tzarek liker det!




Var bra teamwork på denne hytta. Jeg laget middag, pappa laget omelett til frokost og mamma vasket opp. Kjetil ordnet med ved og en rekke andre småting. Vi hadde det riktig så trivelig! Påskeaften fikk vi hyggelig besøk av Kjetil sine foreldre og Lene, Øyvind og Chesta!


Sistnevnte og Tzarek hadde lite problemer med å få tiden til å gå.




Søndag la vi ut på fjelltur. Håranatten var målet. Det var strålende solskinn og litt vind, perfekt!




Håranatten skimtes i det fjerne.




Påskegule og fine gåsunger!










Tzarek synes det er helt topp å sitte på fanget!




Ikke mye skiføre..




Været var flott da!




Når vi ryddet ut av kjøleskapet før vi reiste fikk Tzarek resten av melka, og det satte han pris på, selv om han kanskje synes det var litt i overkant mye..
Har hatt en utrolig flott påske med godt selskap, god mat, god drikke, litt påskegodt, litt kortspilling og latter og skravling og fine stunder!

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...