onsdag 13. april 2011

Hjemmelaget gelégodteri!

Egentlig hadde jeg tenkt jeg skulle lage dette til jul, men så langt kom jeg aldri. Jula varer visstnok helt til påske da, så da går det vel greit siden påska ikke begynner før neste uke! Det var en meget enkel prosess, så langt ihvertfall!

Man skulle koke opp 1kg sukker i 2,5 dl vann, det er mye sukker i så lite vann. 30 plater gelatin skal ligge i bløt i 2,5 dl vann i 10 min. Det var også mye gelatin i lite vann, måtte rett og slett være litt brutal og krølle dem nedi vannet og håpe på det beste. 





Når sukker og vannblandingen var kokt opp var det dags for å tilsette sitronsyre, 12 gram for å være nøyaktig. Og det var surt, pføy! Enda jeg tok bare et bittelite korn for å smake så ble det grimaser som ville imponert Jim Carrey, det er jeg sikker på. 


Etter dette tilsettes gelatinplatene, og vannet de er bløtt opp i, og så rører man  til alt er oppløst. Finn en passelig form, som enten er stor nok til å ha alt oppi, eller flere så du kan dele opp slik at du også kan ha ulike farger. Jeg hadde bare rød og grønn, så da ble det det. I formen skal blandingen være ca. 1/2 cm høy, men man lager de jo så store man vil!





Nå må de stå en stund for å stivne. Når de har begynt å stivne litt drysser man over en blanding av sukker og sitronsyre, som er passelig sur eller søt. Det blir selvsagt opp til deg selv. Jeg har ikke laget den ennå, så jeg har foreløpig ingen anbefaling. Når man skal ha herligheten ut av formen igjen så dypper man formen i varmt vann og hvelver den ut. Så kan man velge om man vil stikke ut figurer med pepperkakeformer, eller om man vil klippe/skjære dem i passe biter. Uansett skal de rulles i sukker/sitronsyreblandingen tilslutt. 


Jeg venter i spenning på at dette skal stivne og oppdaterer innlegget etterhvert! 

Måtte bare prøve med det som er i den minste formen! Jeg vet den egentlig er litt bløt, men jeg er så spent!





Den var virkelig litt i overkant bløt, men med litt rikelig sukker så gikk det på et vis. Skal la de andre stå en god stund lenger.



Kunne sikkert hatt i mer farge, men det ble jo litt søte, og enda søtere ble det når jeg fikk dem opp i en søt skål! 





Og jammen var de gode også! Den sukkerblandingen ble litt syrlig, men ikke mer enn at det fortsatt var godt! 

Nå, 4 timer senere ser jeg at det lønner seg å vente. Nå var jo geléen perfekt å holde på med, så da ble de ganske så mye finere også. Faktisk så mye finere enn de første at jeg kastet dem. Nå er det fine rosa og grønne gelegodter her, får sette de i kjøleskapet til freddan!








Her er forresten oppskriften:

30 pl gelatin
0,5 l kaldt vann
1 kg sukker
12 g sitronsyre (pulver, kjøpes på apotek eller dagligvare)
konditorfarge

ekstra sukker og sitronsyre til å rulle seigmennene i 

Jeg brukte forresten ikke en kg sukker, jeg sparte sikkert 1-2 dl for å ha å rulle de ferdige figurene i etterpå. Hadde nemlig ikke mer sukker og altfor mye tiltak å reise på butikken bare for sukker. De ble søte nok likevel!

Legg gelatinplatene i bløt i halvparten av vannet til de er myke, det tar ca 10 minutter. Kok sukkeret med resten av vannet til alt sukkeret er oppløst. Tilsett sitronsyre. Ha gelatinen med bløtevannet i sukkerlaken og rør til alt er smeltet. Tilsett konditorfarge.
Hell blandingen i lave beholdere slik at seigmennene blir ca 1/2 cm tykke, brødformer med slipp-belegg gjør jobben med å løsne platen fra formen lettere. Jeg brukte ildfaste former fra Rosendahl og det fungerte utmerket. Bare løsnet geléen litt i ene hjørnet først før jeg dro av resten og ned på benken.

Bland sukker og sitronsyre til det du synes er en passe sur blanding. Smak deg fram og vær forsiktig med syren, den er så sur som det høres ut!
Sett beholderne med geleblanding kaldt noen timer, gjerne over natten. Dryss sukkerblanding på overflaten av geleen når den er begynt å stivne litt.
Dypp beholderen i varmt vann og hvelv ut geleen. Hvis den ikke løsner med én gang, kan du løsne litt i ene enden, strø på sukker og dra geleen ut av formen mens du sukrer etter hvert (sukringen underveis gjør at ikke alt klistrer seg sammen til en seigball).

Stikk ut figurer med små pepperkakeformer, eller klipp i passe biter. Rull i sukkerblandingen med én gang.
Oppbevares i tett boks i kjøleskap. Dypp gjerne en ekstra runde i sukkerblanding før servering.













12 kommentarer:

  1. Åååååh, takk som deler. Sånne skal jeg lage med Prinsen og Prinsessa mi ;)

    Vet vi hadde sånne når jeg var liten, men aldri funnet oppskriften :)

    SvarSlett
  2. Ja, det må du gjøre :) De var veldig gode! Man kan sikkert variere litt med smaker også, det skal ihvertfall jeg prøve senere. Må bare finne meg noen essenser jeg kan lage!

    Lykke til og kos deg med barna!

    SvarSlett
  3. Det var det og! Måtte jo smake litt ;) Sikker på dine tre små hadde syntes dette var gøy å lage!

    SvarSlett
  4. Herlig. Slikt har jeg ikke prøvd enda, men dette inspirerer veldig.

    Takk for hyggelig kommentar ang foccacia brødet. Det er så utrolig enkelt å lage, samtidig som det smaker godt når det er helt ferskt. Lykke til med bakingen.

    Klem Marit

    SvarSlett
  5. Ja, det er veldig godt :) Takk for det!

    SvarSlett
  6. Tror du dette er noe som hadde blitt godt med vanilje essens?

    SvarSlett
  7. Tja, jeg vet ikke? Tenker kanskje at det egner seg bedre med ulike fruktsmaker? Ser for meg at vanilje kan bli litt kvalmende..

    SvarSlett
  8. jeg bruker ananasessens i tillegg til sitronsyren - og det blir kjempegodt!! Og har du ikke tid til å lage figurer så skjær dem bare i biter, da er det ganske fort gjort:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips :) Ananasessens er sikkert godt ja, det skal jeg prøve en gang!

      Slett
  9. For at minst skal gå til spille er firkanter best. Har du en litt spesiell utstikker kan du ende opp med å kaste nesten halvparten av det du lager (evt spise det ;) ).

    Tips: Dynk gelebitene i blanding av sukker og gele-pulver (type Freia gele). Da blir de litt syrlige :)

    Som andre sa: fruktessenser funker helt magisk, bruker fruktessens + farge her og har fått strålende resultat.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Takk for tips, men det er mye gøyere med annet enn firkanter! Klipte bare opp resten av bitene og rullet dem i sukker og sitronsyreblandingen, så det gikk fint det! Takker også for tips om gelepulver, veldig lettvint ja! Angående syrlighet, blandingen av sukker og sitronsyre blir så syrlig du bare har lyst til ;)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...