onsdag 6. april 2011

Kjøttboller

Noen ganger, sånn som i dag, så vet jeg ikke når min kjære kommer hjem. Da har jeg som regel good tid til å lage mat, og aller helst prøve noe nytt. I dag falt valget på kjøttboller av svinekjøttdeig i stort sett hjemmelaget tomatsaus.






Hadde ingen oppskrift, så det ble helt etter eget hode. Brukte 400 gram kjøttdeig av svin, 3 sjalottløk, 2 egg, ca. en og en halv spiseskje potetmel, litt salt og pepper, hakket opp litt frisk timian (ca. en spiseskje) og blandet det hele sammen. Hadde i litt melk til jeg synes det var sånn passelig konsistens. Da er en kjøkkenmaskin uvurderlig. I fjor sommer var jeg så heldig å få en flott gave av Kjetil, nemlig denne:







Vi var på Elkjøp, egentlig for å kjøpe tørketrommel, og så gikk vi forbi denne her og han spurte: vil du ha en sånn? Jeg skal ærlig innrømme at det ikke er altfor ofte jeg ikke vet hva jeg skal si, men da ble jeg litt paff. Fikk ihvertfall sagt at jeg (selvsagt) gjerne kunne tenke meg en sånn... Kjetil svarte: det er greit, du skal få en sånn, men da skal du faan meg bruke den og! :) Haha! Og det har jeg gjort, tror ikke det går en eneste uke uten at den er i bruk, fulgte med all verdens utstyr, men det er ikke alt jeg har fått prøvd. Enda.

Vel, tilbake til kjøttbollene. Jeg brunet dem først, men særlig runde ble de ikke, det har jeg aldri fått til, noen som har et lettvint tips? Runde eller ikke, det luktet ihvertfall godt når de lå i panna! Glemte forresten å skrive at jeg i mangel av hvitløk, som jeg hadde tenkt å ha i deigen, hadde oppi ca. en teskje med hvitløkssalt!




Så var det tid for tomatsausen. Tenkte jeg skulle prøve å lage selv, men valgte å bruke tomatpuré som basis. Og da er det kun én som gjelder, og det er den på bildet. Ingen over, ingen ved siden. Om man spør meg ihvertfall... På bildet under kan du jo selv se hvor stusselig det så ut når den kom i kjelen. Umiddelbart etterpå igangsatte jeg hakking av cherrytomater med stavmikseren. Bare littegrann, ville ha litt biter og. Blandet dette sammen med tomatpure og et uvisst antall desiliter vann. Man må bare blande i til man synes det er passelig tykkelse. 




For å være helt ærlig var det en ufattelig kjedelig smak på denne blandingen her. Og noe annet hadde jeg vel heller ikke ventet. Det ble tilsatt litt salt og litt hvit pepper, og ikke noe mer. Ville vente til kjøttbollene var ferdig brunet, regner med de også vil smaksette sausen litt. Så, etter å ha hatt i bollene og latt det så litt var det tid for mer smak. Det ble litt basilikum og litt oregano og et par dryss til med hvitløkssalt. Det var det hele! Nå sitter jeg her og er sulten, det lukter skikkelig godt, og jeg vet fortsatt ikke når Kjetil kommer... Jeg har prøvesmakt en bolle, og den var faktisk veldig god, så ikke umulig det blir en til...




2 kommentarer:

  1. Så flink du er Camilla ;-) Du lager jammen i meg mye godt , morro og følge med på alle oppskriftene dine ;o)

    SvarSlett
  2. Takk for det :) Moro å prøve litt nytt innimellom, blir jo ofte til at man lager det samme igjen og igjen, ihvertfall jeg...

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...