onsdag 30. mai 2012

Pai med bacon, sopp, paprika, løk og broccoli

Eksamensgruppa skulle komme til meg i dag klokka ti og da hadde jeg lyst til å lage noe godt vi kunne ha til lunsj! Pai lager jeg veldig sjelden, men det er veldig lettvint og enkelt og den kan faktisk spise både varm og kald og tåler godt en natt eller to i kjøleskapet.

Man begynner med bunnen, og den består av følgende (ganske stor oppskrift, jeg brukte ikke hele til denne kakeformen):

7 dl mel
300 gram smør
10 spiseskjeer vann (mine spiseskjeer er ganske små)

Hiv alt i en bolle og la kjøkkenmaskinen gjøre jobben. Det er mest praktisk om man har mykt smør (noe jeg aaaldri har), men da kan du gjøre som meg, bruk ostehøvel på smøret! Da får du tynne fine skiver som mykner fort. La den stå og jobbe i ca. 10 minutter. Tilsett eventuelt bittelitt ekstra mel om den er veldig klissete, men pass på så den ikke blir for tørr å jobbe med ;)

Trykk deigen ut i passende form, jeg hadde lyst til å ha en litt høy pai og brukte en kakeform (28 cm). 


Egentlig har jeg en liten kjevle perfekt til dette formålet, men den har jeg lånt bort.Det gikk likevel fint å trykke den ut med fingrene og glatte over litt tilslutt med en skje dyppet i kaldt vann. Stek bunnen på 200 grader i ca. 15 min eller til den er begynt å bli litt gyllen.


I mellomtiden stekte jeg to pakker med skogsbacon og 5 champignon delt i biter. I tillegg brukte jeg en halv rødløk, ca. en halv broccoli delt i små buketter og en søt paprika (vanlig paprika fungerer også utmerket).


Legg ingrediensene litt godt blandet oppi paiskallet og hell over 8 sammenpiskede egg. Tilsatte ikke noe salt ettersom det er såpass mye bacon i.


Tilslutt et godt lag revet ost og oppå det drysset jeg litt oregano og basilikum. Stekes på 180 grader i 35-40 minutter (sånn cirka).


Kan serveres med salat, eller annet ønsket tilbehør, eller alene! Den er ganske mektig denne her, så vil tro den holder til middag for 4-6 personer, alt ettersom hvor sulten man er og hvor mye som spises og hva man har ved siden av... Enjoy!

 

4 kommentarer:

  1. Mmmm, ser godt ut dette! Får lyst å smake!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager lang responstid :( Lettvint å lage! Takk for det, og i like måte!

      Slett
  2. Hei Camilla:) paien var kjempe god, jeg byttet ut egg med creme fraich og det ble veldig godt! takk for oppskriften, klem fra Kristin:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Så bra! Det skal jeg jammen prøve selv også! Kanskje det er godt med kylling i også da?

      Klem tilbake

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...