onsdag 2. mai 2012

Rullekake

Denne bakte jeg ofte når jeg var "liten" og bodde hjemme. Fant oppskriften i mammas skinninnbundne kokebok. Når jeg skulle begynne oppdaget jeg at jeg faktisk hadde hele regnbuen på kjøkkenbenken...


Og da ble det selvfølgelig flere bilder av dette.... men jeg kommer til rullekaka snart altså!


Sett så fint? Sukker i alle regnbuens farger OG i glasset!


Og på eggekartongen, og på, hehe neida, skal gi meg nå! 

Oppskriften er ihvertfall som følger:

3 egg 
120 gram sukker
100 gram mel
1 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til eggedosis (det kom som en stor overraskelse tenker jeg)! Så blander man forsiktig inn melet og bakepulveret. Smør det hele utover et stekebrett med bakepapir og stek på 180 grader i ca. ti min. Skal bare være såvidt litt gyllen. Blir den godt stekt blir den sprø og umulig å rulle sammen.

Legg klart et håndkle imens kaken er i ovnen, dryss sukker over, her skal du nemlig legge kaken etterpå.


Legg kaka oppå håndkledet og dra av bakepapiret, plasser deretter enda et håndkle oppå. Kaken må avkjøles uten å bli sprø må vite. Dette tar ikke mange minuttene, og når det er gjort er det bare å fylle den med hva man har lyst på! Her ble det pisket krem og jordbær i anledning det flotte sommerværet :)


 
Håper dere også har kosa dere i dag! Her har det vært grilling, kake og masse koselig besøk, fin dag :)

 



 

6 kommentarer:

  1. Det er så koselig med regnbuer inne!
    Rullekaka så veldig god ut!

    Jeg har delt ut en liten blogg award til deg. Se på siden min og les hva det går ut på :)

    SvarSlett
  2. Ja, det er kjempefint :) Og takk for det!

    Har du det? Så gøy, det må jeg kikke på med en gang!

    SvarSlett
  3. Wow, se på den! Jeg lagde også rullekake da jeg var "liten" og bodde hjemme. Det er mange år siden, og nå husker jeg at det er mange år siden jeg har laget rullekake også... Hmmm, kanskje ta opp gamle kunster ;) ?

    SvarSlett
  4. Ja, det synes jeg du skal gjøre! :) Er jo veldig godt, også så lettvint da! Er jo klar til servering på en halvtime.

    SvarSlett
  5. Nam, det så godt ut! :)

    Så fin blogg du har og så utrolig flink du er til å ta bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker så mye for hyggelig kommentar! :) :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...