torsdag 3. januar 2013

Vinter

Jeg elsker sommeren! Og hvert år i slutten av august synes jeg det er skikkelig kjipt at den er over. Det er rett og slett ingenting som varme lange sommerdager (som det forøvrig er litt begrenset av her til lands). Når høsten først er her så er jeg fornøyd med den og. Da begeistres jeg av fargene som høsten strør rundt seg med og puster inn frisk og klar høstluft. Når så høsten nærmer seg slutten så gruer jeg meg for vinteren. Kaldt og mørkt. Liker ikke å fryse. Heldigvis for meg så liker jeg å pynte til jul og da blir det jo litt hygge likevel. Også er det selvsagt ingenting som er så vakkert som snøkledd natur, og hvis man er heldig, at den lyssettes fra skinnende sol og knallblå himmel. Sånn rett etter jul sånn som nå så føles vinteren litt uendelig. I samme øyeblikk tar jeg meg selv i å tenke at bare januar er over nå så kommer februar (surprise!!) og den går jo alltid så fryktelig fort. Deretter kommer, som vanlig, mars. I fjor gikk jeg i t-skjorte og shorts 16. mars, så jeg krysser fingrene for en tyvstart på sommeren i år og. 

Også våren da dere, når alt blir født på ny. Det er vel rett og slett ingenting som er så fint som hvitveiskledde skogbunner, lysegrønt nytt løv og lystig fuglekvitter? Tilpasningsdyktig er nok stikkordet her, jeg glemmer raskt hvor mye jeg egentlig setter pris på de forskjellige årstidene fordi jeg så lett finner ting å like med den årstiden vi allerede har. 

Nå koser jeg meg med vinteren, det fine lyset, snøen som knirker under føttene, ehhh... skoene, vi går da vel ikke barbeint på denne tiden, gjør vi vel??

Jeg veit det egentlig ikke er noe godt tegn, men når vinduene på hytta i helgen var rimfrosne så kunne jeg ikke annet enn å like det. Det blir jo med en gang litt sånn, juletegnefilm-fra-barndommen-idyllisk. Særlig når man sitter inne i en varm hytte og hører veden sprake inne i ovnen.


Det ble ekstra fint siden månen skinte opp vinduene og laget reine stjernehimmelen.


Klarer nok ikke helt å få det frem på bilder sånn som det i virkeligheten var, men man får jo en anelse!

1. nyttårsdag kom solen såvidt frem over fjellet noen få minutter og laget glitrende snø. Om jeg er opptatt av glitter og fjas?? Nei, egentlig ikke, men jeg digger det når naturen pynter seg litt! 


Er ikke så lett å få frem glitringen på bildet, men du ser det hvis du ser godt etter ned mot høyre hjørne! Når vi skulle reise måtte vi bare (eller, jeg sa vi måtte gjøre det...) kjøre videre innover dalen en tur. Viktig å hamstre noen fine synsinntrykk. Skulle ønske vi hadde hatt med ski, men det hadde vi ikke. Neste gang derimot, da blir det ski og det gleder jeg meg til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...