søndag 6. januar 2013

Ravalsjø

I går var jammen lille frøken natteravn (meg) heldig! Lillebror ville være med ut på fotografering. Vi hadde en plan for motiv som ikke lot seg gjennomføre, så følg med, en dag får vi det plutselig til! Det var nesten stjerneklart, litt skyer, og litt disig? Vi reiste ut rundt midnattt og var ikke hjemme før halv fire. 

For nattfotografering hvor man ønsker å få tatt gode stjernebilder er fraværet av såkalt lysforurensning essensielt. Når kameraet står på lange lukkertider er det faktisk ganske fascinerende hvor mye lys det fanger opp selv fra små og fjerne lyskilder. I så måte er området rundt Knuten (som føreløpig er eneste stedet jeg tør reise til alene på natten) på grensa til brukbart fordi man får lys fra Kongsberg på denne ene siden og Notodden på den andre, i tillegg til lyset fra tårnet på Knutetoppen som kan gi litt mer lys enn man har lyst på.

Lillebror sitt forslag var Ravalsjø og det fungerte utmerket. Hadde vært moro å visst hvordan det så ut i dagslys, men det vites for min del ikke... Her sto vi midt på vannet (og litt rundt omkring) og prøvde ut forskjellige ting. Vår eneste lyskilde var lillebror sin Petromax, fiffige greier! Noen som har en sånn, eller har prøvd en? Kan anbefales, gir et mye finere lys enn vanlige lommelykter og led-lys dersom man først skulle ønske å lyse opp noe i mørket. 


Skrim i bakgrunnen. Bare våren og sommeren kommer må jeg gå meg en tur til Styggemann. Helst i mørket, og ihvertfall ikke alene. Pysa!

På bildet over prøvde jeg å få med både stjernehimmel og glitrende snø og lykkes sånn noenlunde. Noen som har tips til bedre resultat?



Forresten, om noen vil lese mer om området Ravalsjø ligger i gir denne artikkelen mye informasjon. Kanskje du en dag finner skatten som skal være gjemt her?

2 kommentarer:

  1. Hei,
    Fine bilder av stjernehimmelen. Jeg lånte det ene bildet ditt for å illustrere "stjernelys" med julestemning som illustrasjon til den ene valpen min sitt navn. Jeg skal forsøke på noen tilsvarende bilder selv, men har ingen fra før av. Jeg håper det går fint?
    Uansett likte jeg bildet veldig godt.
    Bloggen min er her: http://snofrost.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint! Til en annen gang, så er et lite tips å spørre først dersom du låner bilder fra noen, men jeg setter uansett stor pris på å bli spurt fremfor at bildene bare blir tatt! :) Takk for kommentar om bildet!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...