fredag 29. juni 2012

Ekstrem

Er et ord jeg er skikkelig lei av. Og da mener jeg skikkelig! Alt er jo ekstremt for tiden. Søk i google på ordet ekstrem gir nesten 13 millioner treff! Og det omfatter blant annet følgende: ekstreme varmerekorder, ekstrem karisma (hva er egentlig ekstrem karisma?) og ekstrem råkjøring (må være veldig spektakulær råkjøring). Hvis man søker på ekstrem og for eksempel VG, for det er hovedsaklig gjennom avisene jeg har blitt så ufattelig lei dette ordet, så får jeg:

- det vil bli ekstremt mange mennesker på en eller annen konsert. Hvor mange er et ekstremt antall mennesker på en konsert? Er det et overveldende antall mennesker i forhold til solgte billetter, eller er det en usedvanlig stor konsert på et hittil ukjent sted i Norge som kan romme en ekstremt stor folkemengde. Lurer fortsatt på hvor mange mennesker det eventuelt vil være?

- Videre finner jeg en artikkel VG har skrevet om at Dagbladet skriver om ekstremavgifter på bil. Hva er egentlig en ekstrem bilavgift? Er det en bilavgift så hinsides stor og forbi enhver fornuft at den ikke egentlig kan betales? Jeg har ikke leste artikkelen jeg altså, bare lurer på hvordan man definerer ekstreme avgifter. 

- Minmote reagerer på ekstrem retusjering av Beyonce og Adam Levine. Undrer meg over om det i det hele tatt var mulig å kjenne igjen Beyonce etter den ekstreme retusjeringen, eller om det var bildeteksten som avslørte henne?

- Frankrike har tydeligvis ekstremt mye å revansjere i fotball-EM. Hvordan får man revansjert ekstremt mye?

- Dronning Silvia om kongehetsen: ekstremt sårende. Det har jeg rett og slett svært vanskelig for å tro at hun har sagt. Nå kjenner jeg selvsagt ikke denne dronningen, men dersom det skulle vise seg at hun er sitert på, og jeg understreker sitert på dette, da skal jeg jammen gjøre noe spenstig, kom bare ikke på noe i farten..

Alt er ekstremt for tiden, ingenting er normalt eller vanlig, oppsiktsvekkende, uvanlig, utenfor normalen, over gjennomsnittet, i økende grad eller andre benevnelser for at noe er annerledes enn det pleier. Mulig man selger mer aviser eller får flere treff på artiklene sine, jeg blir bare lei. Leser ingenting med overskriften ekstrem. Like originalt som som å slenge på -fast etter noe som gjorde at man ble forhindret fra et eller annet. Det er en ting som gjelder da, og det er værfast!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...