tirsdag 29. oktober 2013

Slå et slag for jordskokk!


Er veldig fornøyd med å ha oppdaget jordskokk. Den minner en del om poteter, men har heldigvis en annen smak og konsistens. Heldigvis fordi det er vel ingenting jeg liker mindre enn poteter. Liker faktisk poteter så dårlig at jeg kan brekke meg av lukten av kokte poteter. Har i følge opphavet gitt tydelig uttrykk for min avsmak for poteter siden jeg var ganske så liten.

Nok om det, noen som har smakt jordskokk? Hvis ikke burde den prøves. Er visst veldig godt både som suppe og puré. Personlig har jeg bare prøvd den som ovnsbakt og det er deilig. Jordskokk er forresten veldig sunt også!


Man bør ikke la seg skremme av utseendet. Skal være den første til å innrømme at jeg mest sannsynlig ikke hadde kommet på å kjøpe denne uten å ha smakt den først. For de som lurer på hvordan den smaker så kan den beskrives som litt søtlig nøtteaktig smak. Veldig lys og fin inni.


Litt dårlige bilder, men har lånt bort kameraet mitt til en av turnuslegene på jobben. Det kommer hjem i kveld!

Hvis du får lyst til å ovnsbake jordskokken så kan jeg godt fortelle deg hvordan det kan gjøres. For det første trenger du ikke skrelle dem (pluss i boka for det). Del dem i to og legg dem i en ildfast form med en passelig mengde smør. Salte og pepre og sett formen inn i ovnen på 200 grader (jeg er kronisk varmluftsbruker, så om du ikke bruker varmluft må du ha 20-30 grader varmere). Jeg la dem med skallsiden opp først og stekte i ca. 20 minutter før jeg snudde dem og stekte på samme temperatur i 25 minutter til. Da er de fint gyllenbrune og med litt crispy skall. 

Kan også slenge med en annen anbefaling på kjøpet, og det er rødløkskompott! Aldri hørt om engang inntil for noen få uker siden. Da skulle jeg nemlig ha ribbe til middag, men ønsket ikke noen tradisjonell julemiddag. Googlet litt alternativt tilbehør og kom frem til at rødløkskompott kunne passe. Superenkelt å lage og veldig godt, til all slags kjøtt egentlig. 

Skjær en rødløk i fine strimler, stek løken myk i smør. Ha over 2 ss sukker og 3 ss kremet balsamico (sto bare balsamico i den opprinnelige oppskriften, men jeg er heeelt sikker  på det er bedre med kremet). La den bare stå og småkoke 15-20 minutter. 



Interessert i enda et tilbehørtips? Sellerirotpuré kanskje? :) Sellerirot er også ganske nylig tatt i bruk her i huset, og den kommer til å bli brukt ofte fremover. Deilig mild smak. Skjær av skallet på selleriroten, kok til den blir myk. Helle av vannet og tilsett 0,5 dl melk pr. 150 gram sellerirot. Det gir en fin konsistens på pureen. Bruk stavmikser oppi kjelen for å lage fin puré. Litt salt, pepper og litt smør må også til. 



Dette ble dagens middag i dag. Kyllingfilet surret inn i bacon, sellerirotpuré, ovnsbakt jordskokk og rødløkskompott.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...