fredag 8. november 2013

Middagstips for helgen!

I dag sto jammen andebryst på menyen, min favoritt! Har laget et innlegg om det tidligere hvor det er oppskrift på samme rødvinssausen jeg har brukt i dag. Innlegget finner du her. Prøvde for en stund siden å bruke steketermometer når jeg stekte and og det fungerte helt utmerket! Brunet kjøttet godt på begge sider først før jeg puttet inn steketermoteret og stekte til det holdt 65 grader. Nesten perfekt rosa, og veldig godt. Sist gang prøvde jeg på 58 grader (da var det litt understekt), så neste gang blir det sånn midt i mellom. 

Prøvde noe nytt som tilbehør, og det var gratinert sellerirot. For en som virkelig ikke tåler smaken av poteter er dette helt suverent. Fløtegratinert sellerirot er rett og slett ordentlig godt! Til to personer trenger du en halv sellerirot skjært i passende biter. Disse legger du i en ildfast form, heller over en liten boks med fløte, presser en hel hvitløk (de uten båter), drysser over litt salt og pepper, rører rundt og slenger det inn i ovnen på 200 grader. Varmluft selvfølgelig. Stek en halvtimes tid til fløten tykner, rør litt i det etter et kvarters tid. Etter en halvtime tar du formen ut, rører litt igjen og har over revet ost. Stek videre til osten har fått litt farge. La anden ligge og hvile seg i ca. ti minutter før du skjærer den i skiver og serverer. Deilig fredagsmat! :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...