tirsdag 26. november 2013

Indrefilet av kalv, fløtegratinertert sellerirot og rotmos!


Dette kjøttet er seriøst noe av det beste jeg har spist. Kniv var overflødig. Kunne skjært dette med skje, så mørt var det! Veldig mildt i smaken, så det var godt med en litt kraftig rødvinssaus til. Oppskrift på rødvinssaus finner du her. Indrefilet av kalv sies å være noe av det møreste kjøttet som er å få tak samt at det også skal være den største delikatessen på kalven. 

Har hatt god erfaring med å helsteke kjøtt og valgte å gjøre det med dette kjøttet også. Saltet og pepret godt før jeg brunet det raskt på alle sider i en stekepanne. I mellomtiden ble ovnen varmet til 200 grader (varmluft). Installerte steketermometer, 65 grader og stekte til det holdt nettopp 65 grader. Helt perfekt!




Tilbehør denne søndagen ble fløtegratinert sellerirot, som jeg er veldig glad i, og som er en suveren erstatning for fløtegratinerte poteter. Som tidligere nevnt har jeg aldri spist poteter (brekker meg av det). Er derfor alltid på leting etter andre ting som er godt og som kan erstatte poteter som tilbehør. 

Sellerirot er for øvrig en vel så anvendelig grønnsak med sin milde fine, og litt karakteristiske smak. Har ofte brukt den til puré. Uansett hvordan du velger å tilbrede den må den skrelles. Deretter delte jeg den opp i passende biter og la over i en ildfast form sammen en hel presset liten hvitløk uten fedd. Salt og pepper etter eget ønske.


Så heller man fløte over til bitene er nesten dekket. Grønnsaker avgir ofte litt væske selv, så greit at det hele ikke blir for flytende. 


Stekes først i ca. 20 min (200 grader, varmluft) til det har fått litt farge, da pleier jeg å røre litt i det før jeg steker ca. 10 min til. Da pleier fløten å ha tyknet og det passer og legge over revet ost. Stek til osten har fått litt farge. Indrefileten ble stekt samtidig noe av tiden, men husk på at den også skal få hvile ca. 10 minutter etter den er ute av ovnen før du skjærer i den. 

Jeg må bare vise frem en ting til, nemlig potetpressen min! Man kan jo undre seg litt over at jeg som har sånn avsmak for poteter har gått til innkjøp av en potetpresse, men det har jeg altså gjort. For det første fordi det hender at jeg av og til er grei og lager middag med poteter til han jeg bor sammen med, og for det andre fordi den egner seg utmerket til ganske mange andre grønnsaker også. Du får ikke luftigere potetmos enn når du bruker en slik potetpresse, det er jeg helt sikker på!


Ser ut som en litt forvokst hvitløkspresse, og er også super til all rotmos og alle slags pureer! Og veldig billig, 99 penger! Kjøpt på en Europris-lignende butikk i Sverige. 


Rotmosen besto av kålrot og gulrot, salt, pepper og timian. Kok grønnsakene møre, på forhånd var de delt i passende biter og klem dem gjennom potetpressen, og vips, ferdig mos. Rør inn litt salt, pepper og timian og evt. litt fløte og så er det klart til servering! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...