torsdag 3. oktober 2013

Dagens dessertbombe: Sjokoladesabayon med pasjonsfruktskum

Hva er vel ikke bedre enn å starte dagen med litt dessert? Ihvertfall bilder av en.. Klokken 0606 står vel ikke egentlig dessert øverst på ønskelista! Det har vært stusselig med oppskrifter på denne bloggen i den siste, men nå, siden det snart er helg tenkte jeg det passet å slå til med en skikkelig god dessert.


Bildet lyver, bare så dere vet det. Den smaker himmelsk. På bildet ser sjokoladesabayonen nesten litt knudrete ut, det er den ikke. Den smelter i munnen, herrrlig. For ikke å snakke om skummet, det bare nærmest oppløses av seg selv. Hadde jeg tatt bilde av desserten med en gang den var ferdig hadde dere sett hvor silkemyk den egentlig er, men etter en natt i kjøleskapet har den stivnet litt. Smaken er heldigvis uforandret. 

Det er litt logistikk for å lage denne desserten, men jeg lover deg, det er verdt det! Interessert? Les videre. 

250 gram mørk sjokolade (70 eller 75 % kakao. Jeg brukte Odense sin med 55 % og det gikk veldig fint altså).
140 gram sukker
3 ss vann
5 eggeplommer
1 egg
0,5 liter kremfløte

Man kan lett anta utifra ingrediensene at dette kanskje kan bli litt mektig. Og det er helt riktig. 

Du begynner med dette:

Smelt sjokoladen over vannbad. For de som ikke vet hva det er så vil det si at du må legge sjokoladen i en bolle over varmt vann. Da smelter den fint, men for all del, få ikke vann oppi sjokoladen. Det liker den ikke. Og du må kjøpe ny sjokolade. 

Kok opp sukker og vann til det koker med store bobler, men ikke la det koke så lenge at det blir karamellisert. Det har nemlig jeg gjort en gang, og det ble ikke bra. 

Visp eggeplommer og egg til skum. Under omrøring tilsetter du det kokende sukkeret og det hele vispes til en deilig kald og fast sabayon. Om du bare vil ha sabayon kan du selvfølgelig avslutte her, men jeg anbefaler å gå videre. Husk at du også har smeltet noe sjokolade du må få brukt opp. 

Kremfløten skal nå stivpiskes. Sabayonen som du akurat lagde skal du ta halvparten av og blande inn i sjokoladen. Den andre andre halvparten, hva tror du at du skal gjøre med den da? Blande med kremfløten selvsagt ;) Deretter skal du blande alt sammen. Og det er nå alt har en deilig silkemyk konsistens. Nå er det faktisk valgfritt om du vil ha det hele opp i en stor bolle eller om du velger å fordele den i dessertskåler.

Så har vi kommet til det som er gøy! Nemlig pasjonsfruktskummet. Jeg burde kanskje nevnt før vi kom så langt at du er nødt til å ha en spumaflaske. Og det mine venner, det har jeg lett etter lenge. Og i hver eneste Jernia/Traktøren/Rafens, eller lignende jeg har spurt etter det i har jeg fått følgende svar: Spuuum, hæ??? Ja, du veit sånn kremsprøyte som går på gass....? Nei, det har de ikke i butikken sin og langt mindre hørt om. Jævlær. Det var ikke fint sagt, men jeg har ønsket meg en sånn flaske lenge uten å finne det. Og til slutt så fant jeg, på nettet selvsagt. Den var litt dyr, men flaks for meg så har jeg akkurat hatt bursdag så da brukte jeg litt bursdagspenger.


 Det lyse skummet du ser her, det som egentlig ser ut som krem er så luftig og lett at det som tidligere nevnt nærmest bare løser seg opp i munnen, du skal snart finne ut hvorfor. 

2 dl fløte
4 eggeplommer
75 gram sukker
2 dl rå pasjonsfruktjuice

Kok opp fløten. Pisk sukker og eggeplommer hvitt. Det er ikke noe du gjør  for hånd for å si det sånn. Hell den varme fløten over eggesukkerblandingen som nå har blitt hvit, rør godt, og hell det tilbake i kjelen og varm til det nesten koker. Deretter tilsetter du pasjonsfruktsaften og avkjøler under omrøring. Angående pasjonsfrukt. Har prøvd å få 2 dl saft av dem før? Det har jeg, og det må forholdsvis mange pasjonsfrukt til, og det er også fryktelig kjedelig. Fryktelig godt også, men... at det er mer stein enn juice er min erfaring. Så jeg jukser litt. Kjøper som regel 6-8 pasjonsfrukt, presser juicen av dem og så blander jeg etter med pasjonsfruktjuice som du får kjøpt i typisk innvandrerforretning (den er jo sikkert basert på konsentrat, men akk så lettvint). Den dager jeg gidder å presse 2 dl pasjonsfruktjuice blir det sannsynligvis enda bedre enn hva det pleier å bli. Viktig å ha noe å glede seg til. 

Vel, nok om det. Du har nå fått en kald saus og denne skal du fylle på spumaflasken. Bare husk å ikke fylle mer enn du kan i selve flaksen. Min er på 1 liter så da gikk hele oppi, men flaskene finnes i forskjellige størrelser. Så fyller du på med gass, jeg brukte hele 3 patroner, men det velger du jo selv etter hva slags konsistens du er ute etter. Spray på skum, og kos deg!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...