fredag 2. november 2012

Julepuslerier

Det nærmer seg jul for de som ikke visste det. Av prinsipp nekter jeg å handle så mye som en eneste julegave før 1. desember. Det samme gjelder kakebakst, ingen julebakst før 1. desember. Nå skal det sies at jeg så langt i hele mitt liv (på eget initiativ) totalt har bakt dette til jul:

1 porsjon kokosmakroner
1 porsjon mandelmakroner (som mamma sa jeg skulle doble oppskriften på. "Noen" glemte å doble væskemengden så makronene ble litt harde. Pappa døpte dem om til panserkaker og lurte på å selge dem til Forsvaret. Siden ble det ikke noe mer snakk om jeg skulle bake mandelmakroner).
1 porsjon smultringer 
Ett ukjent antall pepperkaker og 3 pepperkakehus.

Hekling til jul derimot, det blir annerledes. For det første blir det umulig å gjennomføre etter 1. desember innimellom julegavhandling, julebakst og jobbing. Og dessuten, skal man komme litt i stemning må man forberede seg litt. Særlig denne julen, tror det skal bli en utfordring å opparbeide julestemning uansett. Man vet jo likevel aldri, jeg håper på det beste og håper det skjer :)


Disse laget jeg i fjor også, men da uten perler. Ryddet i et skap forleden og fant en hel boks med hundrevis av søte små perler kjøpt på opphørssalg for en slikk og ingenting (merkelig uttrykk egentlig). Etter tips fra ei venninne som har strikket en del pulsvarmere trædde jeg på perlene før jeg begynte å hekle. Det blir nok mye penere enn å hekle dem på etterpå.


Enda så lette disse små perlene er har jeg en mistanke om at de kan bli for tunge når snøkrystallene henges på juletreet. Blir jo ikke så fint om "spissene" bretter seg over. Må prøve med et skikkelig heksebrygg av en sukkerlake og se om det gjør susen!


Lurer på om jeg også skal eksperimentere med å hekle inn tynn, tynn sølvtråd. Bare det ikke blir for mye av det gode. Noen som vet om det finnes hvit glittertråd? For det hadde kanskje vært det beste.

7 kommentarer:

  1. Den var skikkelig søt :) Med litt heftig stiving blir denne helt perfekt!
    KLÆM

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Guri :) Må bare få tak i noe isopor og knappenåler(?), så skal det nok bli vei i vellinga!

      Slett
  2. Så nydelige små hekla snøkrystaller (for det fikk jeg assosiasjoner til)!
    Tror helt sikkert du kan finne tynn hvit glittertråd, men tror det hadde blitt fint å ha sølv også jeg. Ellers er det vel noe sånn stivelsesgreier å spraye på for å få ting stivt? Er enig i at de må være stive så de ikke krøller seg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det :) Jepp, det er snøkrystaller! Må prøve å få tak i hvit glittertråd ja, har prøvd sølvtråd til noe annet tidligere, og lurer på om jeg kanskje synes det blir litt mye.. Sånn spraystivelse har jeg aldri fått noe greie på, sukkerlake derimot, da blir det så stivt og fint atte!

      Slett
  3. Hei! Nydelige! Har du en oppskrift på disse?
    Mvh Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Ja, de er i en av Gjestal sine hefter med kunststrikk og hekling. Husker ikke hvilket, men det er ikke så mange så du finner det sikkert! :) Lykke til!

      Slett
  4. Hei,

    Disse var supersøte!
    Har du mulighet til å legge opp oppskriften?
    Bor i sverige og får ikke tak i hefter.

    Mvh Mari

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...