onsdag 21. november 2012

48 timer på Island

Akkurat kommet hjem fra 48 timer på Island, 48 veldig innholdsrike timer! Og for et land! Har aldri vært der før, men jeg visste nesten med en gang at jeg skulle tilbake hit. Landskapet, kontrastene, lyset... rett og slett et vakkert land!


Var ikke noe spesielt uheldig med været akkurat. Her på vei til den blå lagune på, rett fra flyplassen.

  
Minusgrader i lufta, men ca. 40 grader i vannet, herrrlig! Var her i flere timer. Utrolig flott anlegg, med egen spaavdeling og relaxlounge. Vi glemte å låne slippers, men det anbefales, blir kjapt kalde tær uten! Etter den blå lagune reiste vi til hotellet og sjekket inn, veldig bra, OG kult hotell, Centerhotell Thingholt. Midt i byen og kort vei til alt. Kan også anbefale å leie bil, vi leide den billigste vi fant, gadd ikke å bruke masse penger på en bil vi skulle ha i 2 dager, 600 kroner for 2 dager, perfekt! Den kvelden var vi å spiste på The Grill Market, eller Grillmarkaðurinn som det heter på islandsk, og det er seriøst det beste måltidet jeg noengang har spist, noe sted. Og med 26 land på rullebladet har jeg jo et visst sammenligningsgrunnlag. Toppen av det hele den kvelden var at vi så nordlys på vei tilbake til hotellet, kan det bli bedre?

 
Dagen etter la vi ut på den store reisen. Først Þingvellir, et spennende sted både historisk, geografisk og geologisk. Søk på Tingvalla, som er den norske betegnelsen og berik deg selv. 



Er man turist, så er man turist og da gjør man som turister flest, og på Island innebærer det å reise til Geysir. Nå skal det sies at Geysir ikke akkurat er storslag for tiden, det er han visst svært sjelden, og slik har det vært i mange år. Kompisen hans rett nedenfor, Strokkur derimot, han tar ansvar. Der spruter det ca. hver 10. minutt! Jeg vet ikke hvor mange meter til værs det kan ha vært, men ca. 15?? Har video som jeg skal få lagt ut så fort jeg har redigert den. Ikke lett å få tatt gode bilder. 

   
Forholdsvis rima omgivelser rundt denne Strokkur, denne benken fristet blant annet ikke til å sette seg ned å slappe av på..

  
Gullfoss. Et mektig syn. Håper jeg får se den uten is en gang også! Var grusomt kaldt, ordentlig sur vind. Glad jeg hadde tatt med meg rikelig med varme klær.

  
Island må være enhver hesteentusiasts store drøm. Store, store flokker med fine islandshester nesten overalt. Store områder hadde de også, jeg tror de har det fint. 

  
Hekla. 


Seljalandsfoss. En av de tre fossene jeg hadde så lyst til å se på denne turen. Her kan man egentlig gå bak fossen, men der var det fullstendig gjeniset med speilblank is, så jeg tror det ville blitt en kald og mulig fatal aktivitet. Satser på å få se også denne igjen på en litt varmere årstid. 

  
Her var min opprinnelige plan og få til et sukkersøtt romantisk bilde á la danse hvor damen bøyer seg bakover og mannen bøyer seg etter og serverer et skikkelig klinekyss. Slik gikk det ikke her... ble slengt i snøen isteden, jaja. Det var litt hyggelig likevel. Kommende julekortmottakere kan glede seg, hoho!

  
Siste kvelden (altså den andre av to...) Spiste vi her, på Perlan. En roterende restaurant med en flott glasskuppel og enestående utsikt over hele byen. Skal si Reykjavik virka mye større enn jeg trodde når jeg så den herfra. Maten var god, omgivelsene var bra og selskapet upåklagelig, hva mer kan man ønske seg?? (Tips: en tur tilbake til Island ;) )

Lysene som speiler seg så fint i glasset... :) Noen andre som har tips om ting man burde gjort? Har nok til å fylle noen dager til selv, men er veldig takknemlig for mer!

2 kommentarer:

  1. Takk for at jeg fikk bli med en tur til Island.
    Har aldri vært der, men det er et ønsket reisemål. Får jo enda mer lyst når jeg ser bildene dine- selv om jeg ville valgt bittelitt flere varmegrader tror jeg..:D
    Kose deg med masse gode minner, og send "bakoverbildet" som julekort. Herlig! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var da bare hyggelig! :) Ååå, ja, kan virkelig anbefale Island! Jeg ønsker meg en tur dit igjen til våren/sommeren. Da skal det bli enda mer bading! Julekort er i produksjon ;)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...