onsdag 24. oktober 2012

Andebryst og hjemmelaget rødvinssaus

Er virkelig noe av det beste jeg vet! Fordelen med hjemmelaget rødvinssaus er at jeg bare bruker 2,5 dl av vinen i sausen, så da blir det litt kos med vin til maten også! Slikt kan man like på en onsdag. Skulle gjerne hatt andebryst litt oftere, for det er utrolig godt. Bare synd det koster 319 kroner kiloen, på tilbud! 


En gang i blant så går det jo an da. Bruk en skarp kniv og rut opp fettet, bare ikke skjær helt igjennom. Fryktelig fort gjort... Deretter gnir du det inn med salt og pepper (best med Maldon-salt spør du meg). Så setter du på plata, på sterkeste varme. Ikke ha i smør. Det stakkars andebrystet skal nemlig steke i sitt eget fett. Snakk om! Du legger det med skinnsiden ned og skrur samtidig ned varmen litt, brun det 3-4 minutter på hver side (altså alle sidene)og la det hvile noen minutter etterpå, da blir det perfekt! Saftig, mykt og veldig godt kjøtt! Bare se, trenger ikke akkurat tilsette noe smør her..


Til andbryst liker jeg best rødvinssaus, og den lager du best selv! Det må seriøst være en av de enkleste sausene man kan lage.

Kok opp følgende:

2,5 dl oksekraft (som jeg selvsagt aldri har på lur. ICA har).
2,5 dl rødvin (hva som helst nesten, og med det så vil sausen alltid smake litt forskjellig fra gang til gang, avhengig av hva du bruker).

Jeg brukte den avbildete vinen under, mest fordi jeg egentlig aldri har likt den noe spesielt godt (vant i vinlotteri på jobben). Tenkte å gi den en sjanse i saus. Før dette måltidet tror jeg det beste jeg kunne si om den var at jeg liker flaska.


Skikkelig bra bilde, jeg vet det, haha. Det skulle likevel vise seg at den var en positiv overraskelse. Ikke bare egnet den seg ypperlig i sausen, den var også god til maten (som kan sies å ha ganske kraftige smaker). 1-0 til Paul Masson.

Vinen og oksekraften skal kokes godt inn, det vil si koke på sterk varme (min fosskokte mens jeg puslet med andre ting,ulig det er maltraktering av vin). Vel vel, denne behandlingen fører til at det fordamper en del væske, blandingen tykner bittelitt og blir mer konsentrert. Du nærmer deg en saus. Nå skal du av alle ting slå oppi 2 ts med tomatpuré av ønsket slag. Jeg bruker Stavland. I tillegg skal du ha oppi 2 ts sitronsaft (fersk sådan). Ja, også glemte jeg å si at jeg pleier å ha oppi Rosmarin mens jeg koker inn vin og kraft. Enten 2 ss fersk rosmarin, eller 1 ss tørket. Tomatpuréen og sitronsaften har jeg i etter jeg har skrudd ned varmen til sånn ca. middels. Da er det også tid for å ha i smør, ca. 4 spiseskjeer er sånn passelig. Da tykner sausen. Blir det for meget er det bare å slå oppi en skvett vann eller to. 


Når alt dette er gjort pleier jeg å ha i litt salt og pepper, men ikke mye, bare noen få dryss. Også pleier jeg å slå i en skvett solbærsirup. Akkurat i dag hadde jeg ikke det, så det ble Funlight bringebær. Om jeg etter all usannsynlighet skulle hatt feinschmecker-leser ville nok kanskje opp-ned-korsene vist seg i øynene nå. Men Funlight bringebær funka det altså. Kanskje en ts eller to? Det er best med solbærsirup altså, det må jeg bare si. (Forøvrig er jeg åpen for andre gode forslag).


Ved siden av hadde vi aspargestopper og fløtegratinerte poteter. (Toro eller Mills selvsagt, siden jeg ikke kan fordra poteter i noen annen form enn industrialiserte på pakke).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...