tirsdag 22. mars 2011

Vaniljeekstrakt

Av og til så kommer jeg på at jeg skal bake. Mye fordi jeg bor sammen med en som er litt over gjennomsnittlig glad i kake. Ofte blir det til at man baker det samme om igjen og om igjen, men i det siste har jeg fått litt tro på å prøve noe nytt. Og ikke bare det, jeg har funnet ut at det er gøy å lage ting fra bunnen av helt selv! Kommer tilbake til det, for jeg har mange planer, så det er bare å følge med. Vel, tilbake til saken, i en del oppskrifter kreves det vaniljeekstrakt. Det får man visst ikke kjøpt i Norge, så man må lage selv. De som er interessert kan forresten lese litt om vanillin her og vanilje her. Vaniljeessens må man visst for all del ikke bruke. Så nå har jeg laget min egen, og det er ikke mindre enn 8 uker til den ferdig, godt jeg er så innmari tålmodig, haha! Det var ihvertfall rimelig enkelt å lage den: Man tager 3 dl rom, og den skulle visstnok være varm. Javel, får varme den sånn passelig varm da? Og så skulle man snitte 4 vaniljestenger på midten og ha alt på en flaske som skal stå i kjøleskapet i 8 uker. Og har du sett, jammen er ikke vaniljeekstrakten ferdig på selveste 17. mai! Det er jo nødt til å bli en gledens dag. Hva jeg lager av den, eller ihvertfall litt av den skal jeg vise frem da! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...