torsdag 24. mars 2011

Aurora Polaris

Er det latinske navnet på nordlys. Det oppstår ved kraftige solvinder som slynger elektrisk ladete partikler mot jorden. Disse partiklene er elektroner og protoner og jeg husker jeg bannet dem opp og ned i kjemitimene med Vivi Heldaas på Kongsberg Videregående Skole. Hun var forresten en interessant personlighet som jeg nok med årene har satt mer pris på enn jeg gjorde da... Vel, tilbake til elektroner og protoner. Elektroner er partikler som er negativt ladet. Protoner er, surprise, surprise, positivt ladet! Når disse kommer i kontakt med gassene i jordens atmosfære dannes det lys. Det skapes mellom 90 og 180 km over bakken.

 Foto: Tom Roland


Slikt lys kan man, hvis man er heldig se i områder rundt de magnetiske polene. Jeg har alltid vært fascinert av nordlyset og husker veldig godt første gang jeg så det, var ca. 9 år og vei til Nesbyen for å besøke min kusine som nylig hadde fått tvillinger. Der, et eller annet sted på veien dukket nordlyset opp. Var pappa som fortalte om det. Etter det så jeg det aldri igjen før jeg mange år senere bodde noen år i Trondheim. Jeg bodde i bydelen Ila og på vei hjem kunne jeg av og til se nordlyset over fjorden, det var magisk! Nå, enda noen år senere har jeg veldig lyst til å fotografere og forevige dette fenomenet og sjekker nesten daglig nordlysvarselet. Det har vært noen kvelder såpass langt sør som dette at man har kunnet se nordlys, de fleste av disse har det selvsagt ikke vært klarvær, eller jeg har ikke vært hjemme, typisk! Forresten så heter nordlyset Aurora Borealis og sørlyset, heter det det? Aurora Australis. Sistnevnte forekommer på den sørlige halvkule. For interesserte står det en del om nordlys her og her, enjoy! Grunnen til at jeg kom på å skrive om dette i det hele tatt var denne fantastiske videoen publisert i Dagbladet, måtte se den to ganger etter hverandre, er jo bare nydelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...