lørdag 26. mars 2011

Jordbær, indrefilet og hjemmelaget bearnaisesaus

Ble med Lene en liten tur til byen og avsluttet byturen med en tur på butikken, og der var det jammen tilbud på jordbær. Litt skeptisk til jordbær så tidlig på året, men Lene forsikret meg om at de var gode. Så da tok jeg sjansen. Kjetil sin søster og niese var kommet på besøk når vi kom hjem, så vi kosa oss med mascarponekrem og jordbær, nydelig :)






I går kveld var min kjære og jeg på ICA, min favorittbutikk her i byen, elsker den butikken, de har jo alt. Til og med estragonplante som jeg har lett etter lenge. Basilikum, oregano og timian har de jo overalt, men estragonen er tydeligvis mer sjelden.. Uansett, det var en plan for denne estragonen. For å lage god bearnaisesaus må man jo ha estragon må vite. Jeg har det jo selvsagt som krydder, men det er jo tørket. Jeg er overbevist om at det blir bedre med fersk. I tillegg fant jeg for noen uker siden også estragonedikk, og det skal visst også gjøre underverker. Så da var det bare å sette i gang, først steke sjalottløk i sukker (bare ca. en teskje) og smør i ca. 1 min. Så heller man over blanding man på forhånd har klargjort bestående av 0,5 dl hvitvin, 2 ss estragoneddik og 2 ss etragon finhakket. 




Dette skal koke inn til det er igjen ca. 2-3 ss, sånn i mengde. Deretter kan man utfordre armmuskulaturen sin i ca. 1 minutt. 3 eggeplommer skal sammen med 3 ss kaldt vann piskes kraftig i dette allerede nevnte minuttet. 




Neste steg er å helle dette over eddik/vin/estragon-blandingen og på middels varme skal dette piskes til blandingen tykner. På dette tidspunktet pleier jeg å ha i litt salt og pepper. 





Og med det har man kommet til det som liksom er det kritiske punktet in the making of bearnaise. Nemlig å unngå at det hele skiller seg. Innrømmer lett at jeg klarte det selv første gang og kan informere om at det er en uopprettelig skade som krever at man begynner heeelt på nytt igjen. Trikset er selvsagt å ikke ha noe særlig varme på, jeg har så lite som mulig og før jeg blander inn smøret tar kjelen helt av plata mens jeg skrur den på lavest mulig og så venter jeg litt før jeg har i smøret, det har faktisk alltid gått bra. Og da blir resultatet slik: 




Og jeg lover dere, det smaker himmelsk i forhold til posesaus! :) Det er faktisk først nå jeg begynner å steke biffen, kjedelig om den blir ferdig stekt og sausen går til h.. går åt skogen!





Ble ikke noe bilder av det endelige resultatet for da var jeg SULTEN, men godt var det! Sammen med maiskolbe og fløtegratinerte poteter. Herlig dag så langt, og nå skal vi ut på kveldstur ned til Øyvind og Lene, skal bare drikke opp et glass god hvitvin. Ha en riktig fin kveld!

5 kommentarer:

  1. Tusen takk for serveringa i ettermiddag <3

    SvarSlett
  2. Greit å drikke opp før man reiser hjemmefra ja ;) hehe

    SvarSlett
  3. Bare hyggelig Hanne, og veldig koselig at dere kom innom! :)

    Ingrid, nei kan ikke sløse med god vin veit du ;)

    SvarSlett
  4. Ble sulten av de bildene altså!

    SvarSlett
  5. Takk for det :) Men du går jo ikke av veien for å lage sånt selv heller du ;)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...