onsdag 23. mars 2011

Dagens middagstips.. evt. morgendagens!

I går hadde vi en av mine favorittmiddager, raspeballer. En annen favoritt er kylling tandoori. Fra det ene ytterpunktet til det andre liksom... Her i huset spises raspeballer med biter av bacon/flesk inne i raspeballen, og stekt flesk/bacon ved siden av. I tillegg har vi kålrabistappe og brunostsaus. Ja, ok, det høres kanskje spesielt ut, men er veldig, veldig godt. Kjetil har innført enda noe nytt som jeg aldri har vært vant med, nemlig sirup. Jada, du leste riktig, sirup til raspeballer. Og jeg som trodde jeg måtte argumentere for min søte brunostsaus første gang vi i fellesskap skulle ha dette tidlig ifjor en gang, I rested my case...

Siden jeg nå har blitt så keen på å lage ting selv så var det jo naturlig å ordne sin egen hjemmelagede kålrabistappe. Og jeg ble meget fornøyd med resultatet.

Først kuttet jeg opp kålrabi og gulrøtter





Så skulle det ifølge oppskriften være en hel løk. Sikkert en vanlig løk. Jeg er mest glad i sjalottløk, så da ble det selvsagt det, jeg og Brimi liksom, uten sammenligning forøvrig.. Jeg tok 2 sjalottløk, de er riktignok ikke så store, men de gir en del smak


 Så skulle dette sammen med litt krydder koke en stund, det vil si ca. 45 min her, og da luktet det så godt her at vi begge ble ganske sultne.


 Neste steg var sausen. Jeg mener at en saus blir god av å bli laget på 20 minutter, veldig godt etter en halvtime, men etter en times tid, da er den rett og slett knallgod, man har hatt tid til å smake den til og alle smakene har fått "satt seg". Den lages først bare som en vanlig hvit saus: mel, melk og smør og når den har fått sånn passelig konsistens har man i litt salt, kanskje en spiseskje sukker og 7-8 brunostskiver, alt etter ønske og smak. Jeg liker best når sausen er litt lysebrun og har litt smak av brunost, men ikke overveldende.

 Dette var et dårlig eksempel på fargen jeg helst vil ha, men det var da ihvertfall et bilde av sausen... Så nå når kålrabistappen står og godgjør seg og sausen står og godgjør seg så er det raspeballenes tur og det er for meg en meget enkel affære siden jeg på ingen måte liker poteter (kokte) så er det kun Toro som duger, og det er som vi alle vet bare å blande sammen pulver med 3 dl vann og la det stå litt før man lager passende store baller. Jeg ser at dette lage-alt-fra-bunnen-prinsippet mitt ryker her, men liker man ikke poteter så liker man ikke og ferdig med det. Ser forøvrig ingen grunn til å dokumentere dette pose-pulver-vann-opplegget. Baconet derimot er en annen sak. Det bør helst være sprøtt, og det har jeg faktisk en artikkel om her. Jeg synes ofte det kan bli mye sprut av baconsteking og har kommet frem til at det like greit kan stekes i ovn, bare sleng det på litt bakepapir trenger jo ikke akkurat tilføre noe ekstra fett med bacon.. og hiv det i ovnen på 150 grader, ta ut når det er passelig sprøtt og fint brunet. Også bør det jo snus en gang under stekingen da..


  Da gjenstår det bare å servere og gremme seg over at noe som tar flere timer å lage stort sett er spist opp på et kvarters tid... Jaja, godt var det ihvertfall!


 Oppskrift på kålrabistappen om noen er interessert:

1,5 kg kålrabi
1 løk
2 gulrøtter
2 store poteter
2 dl kjøttkraft
1/2 dl fløte
100 g smør
evt. vann
1 ts timian
1 ts sukker
nykvernet hvit pepper
salt 

Skrell kålrabi, gulrøtter og poteter. Vask og del dem i skiver. Kok møre i vann i ca. 15-20 minutter, før de moses lett i kasserollen. Løken males i en foodprosessor og tilsettes. Tilsett smør og krydder. Spe kålrotmassen med kremfløte og smak til med salt, sukker og krydder. La det putre en stund. 

Brukte oppskriften mer som et utgangspunkt... hadde i løk mens jeg kokte grønnsakene, og hadde oppi en buljongterning i vannet mens det kokte (burde jo selvsagt hatt egen kjøttkraft, men...) ikke brukte jeg fløte heller, men hadde i litt melk. Man må bare finne sin metode og smake seg litt frem tror jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...