tirsdag 28. august 2012

Roma

Er en by man tydeligvis ikke kan reise til bare en gang. Man rekker mye på en helg, men ikke nok.


Norwegian sine flytider må bare få litt pluss i boka, med avreise 08.45 på fredag og hjemreise 12.50 på mandag fikk vi mye ute av dagene (spesielt når jeg, av alle mennesker insisterte på å stå opp 06.15 på mandag). Skulle ta bilder av Trevi-fontenen uten en million andre tilstede. Den var SELVSAGT stengt akkurat denne dagen, så nok om det. Gadd ikke å kaste penger i den gang, så da får vi se da, om jeg kommer meg tilbake til Roma likevel... 


Her er et bilde fra en av de andre dagene. For det første er det altfor lyst, og for det andre er det altfor lite (men gidder ikke å ha med tusen mennesker jeg ikke kjenner heller). Så jeg ble rett og slett litt sur når den var stengt mandag morgen.

Ble mye vandring. Sikker på man kan gå rundt det samme kvartalet mange ganger og stadig oppdage nye detaljer. Alt er liksom litt mer forseggjort enn hva jeg er vant til, se bare på dette gathjørnet:


På samme tid i Norge laget man slike hushjørner:


(Bildet er lånt fra Kulturnett i Trøndelig som hadde det mest relevante bildet når jeg søkte på hushjørne i Google).

Også har de sånne fine balkonger. Hvis jeg noengang skulle flyttet utenlands ville det blitt Roma, og da skulle jeg hatt en slik balkong og der skulle jeg kosa meg med Parma-skinke og melon og en skvett Pinot Grigio til, og når jeg ble lei av det skulle jeg spankulert rundt i byen og fotografert. Hovedsakelig for å finansiere balkong, Parma-skinke (og mye annen god mat og vin). Og til alle norske eiendomsmeglere, det er dette som er rustikt og med patina! Dette med patina synes jeg egentlig er et teit uttrykk. Med patina? Patina er vel heller noe en ting har, og det er som regel snakk om aldringstegn som foregår på overflaten. Det er liksom ikke noe man bare får med på kjøpet, eller som et valg. Vil du ha med eller uten patina? 

Vi ruslet videre, og etter å ha kost oss med is på en gelateria med ikke mindre enn 150 ulike smaker (tøff jobb med å velge ut 4 smaker der), så endte vi opp ved Pantheon. Plasket vann på duene, og drakk litt vin og kikket på folk. Veldig mye rart å se. 



Mamma kommer sikkert til å mene at det var ufint å plaske vann på disse duene, særlig når man ser hvor målrettet jeg virker. Men mamma, de duene plasket rundt i fontena på egenhånd også, og de var sikkert fryktelig varme og synes det var deilig. Jeg skulle gjerne ha bada oppi der selv.



Her drømmer jeg om å bade i fontener. Det ville mest sannsynlig ha artet seg som noe ala dette:


(Bilde fra en obskur Urban Oases side jeg kom over ved hjelp av Google)

Til tross for at planen nok heller hadde vært noe i retning av dette her:


Dessverre hadde jeg ikke pakket noen lang svart kjole, så da ble det ikke noe av, like greit. 

Veldig lett å spore av altså... men det var altså Pantheon vi hadde kommet til, og det er for tiden (siden det 7. århundre) en romersk-katolsk kirke. Før det var den tempel for romerske guder. 



Det som er veldig fiffig med Roma er at det er gåavstand til alt. Når man ser utover byen skulle man ikke tro den kunne romme så mye som den gjør. Når du går dere nede i gatene dukker det plutselig opp små torg og åpne plasser, og plutselig er man der man hadde tenkt å være.

Det ble lange, men fine dager, første dagen ble vi overrasket over den fine solnedgangen når vi kom opp Spansketrappen. Hotellet vårt lå på toppen av den. 


Hotellet hadde også en flott takterasse hvor vi spiste middag en av kveldene og en annen kveld tok noen drinker. Veldig hyggelig sted, og veldig bra hotell. Intercontinental De la Ville het det forresten, for de som måtte lure. 

Lørdag skulle vi møte Hilary, anbefalt av tremenning Aasta. Vi angret ikke, og jeg er sikker på jeg kunne tilbragt en uke med henne, ihvertfall for min egen del. Vi skulle møte henne her:


  
Fantastisk dag! Vi var der i 4 timer, men det gikk altfor fort, buhu! Egentlig trodde vi ikke at vi var så interessert i kunst og slikt, men heldigvis for oss anbefalte Hilary oss å se noe, og det var det gikk opp for meg hvor tette relasjoner det er mellom kunst, historie og religion, altså alt som har vært med på å forme oss. Må lære mer om kunsthistorie. Og religion. Og Romerrike-historie. Og Vatikanet. Kunne gjerne tenkt meg å vært arbeidsledig med full lønn for å kunne gjennomført dette raskest mulig, eventuelt vinne i Lotto. Savner egentlig jobben litt og nå etter noen dager fri. 

Det ble tatt ca. 400 bilder denne helgen, så jeg hverken kan eller gidder å legge ut alle sammen. Her kommer likevel et knippe bilder fra Vatikanet og St. Peters Basilica. Det er vanskelig å beskrive med ord hvor fantastisk det var å ha vært der og hvor interessant det var alt Hilary fortalte, så jeg prøver å la bildene tale for seg, og kan på det sterkeste anbefale andre å reise hit!









Mulig jeg oppdaterer innlegget med mer bilder og tekst senere, men nå skal jeg gå og se om jeg kan få gjort ferdig dette loftsrommet mitt! Ha en fin dag dere!  

2 kommentarer:

  1. Oi oi! Nå ble jeg bittelitt og egentlig kjempemisunnelig. Roma er et reisemål som ligger på toppen av ønskelisten, og det rykket enda mer opp nå. Takk for herlige glimt!
    Kan trøste deg med at om man forsøker å tråkke pent og elegant rundt i en fontene med lang kjole er man dømt til å falle til slutt. Da blir ikke den lange kjolen fullt så elegant lenger. Har prøvd.. *kremt*

    :)

    SvarSlett
  2. Ja, det kan absolutt anbefales, jeg skal helt klart tilbake, mange ganger! :) Hahaha, jeg kan egentlig se for meg at det må ende sånn ja. Takk for info, da skal jeg nok la være å prøve det ;)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...