søndag 19. august 2012

Søndagsblomster

Dagens lille fotoseanse begynte med at jeg tenkte jeg skulle se om jeg kunne få tatt flere fine bilder av orkideén fra forrige innlegg, siden jeg ikke orker å gjøre noe annet fornuftig. (Det samme innlegget jeg lovte at jeg skulle bli litt flinkere til å oppdatere bloggen, og se, nå er det bare en uke siden sist). Orkideén er fin den, og nå blomstrer snart hele stilken med delikate hvite og STORE blomster, meeeen....


Orkideén ble denne fine søndagen vraket til fordel for en annen fin blomst, nemlig Hortensiaen! Elsker Hortensia. De kommer i utrolig mange flotte farger, men denne blålilla jeg har nå er den flotteste. Skulle hatt en stor Hortensiabusk i hagen som jeg bare kunne spankulert rundt å kikka på.





Denne søndagen skulle jeg egentlig vært med K. på billøp. Sesongavslutning og gode greier, samtidig som han lå an til medalje i cupen sammenlagt. Jeg jobbet til halv fire på fredag og rakk ikke å bli med fordi han reiste så mye tidligere. Min egen bil er ikke helt i orden, så den kunne jeg ikke kjøre med. Før jeg reiste hjem fra jobb på fredag var jeg så sliten at jeg rett og slett var i tvil om jeg ville orke å kjøre hjem. Aldri kjent på maken til utmattelse. Reiste rett hjem og la meg og sov i flere timer, våknet like trøtt som når jeg la meg. Har virkelig aldri vært så tom for energi noengang. 

Mange årsaker til dette og jeg orker ikke ta det her nå. Helgen har vært brukt til å sove, og å gjøre minst mulig. Rett og slett lade opp litt. Fotografering betyr avkobling for meg. Liker bilder av blomster. Vakre blomster er balsam for sjelen for meg. Minner meg om pappa. Han var alltid flink til å komme med blomster til mamma. Enten som han hadde kjøpt, eller som han hadde plukket på en av sine mange mange turer. Har fått ganske mange blomster av han jeg også. Savner han ufattelig mye og skulle mer enn alt annet ønske han kunne komme tilbake.

Ved fotografering av blomster er det morsomt å leke litt med fokuspunktene. Et og samme motiv kan få ganske mange forskjellige uttrykk med variasjon i fokuspunkter, lys, ISO, lukkertider og mye annet.




Jeg trenger sikkert ikke å fortelle det, men gjør det likevel... K. hater det når jeg bare gjenta ting, eller fortelle det åpenbare. Han er jo tross alt mann, så litt forsikringer må man vel kunne tillate seg å foreta, eller? På det øverste er det bare de nærmeste bladene som er i fokus, og knapt nok det. På bildet i midten er det den lille knoppen til høyre som er hovedpunktet og på det nederste så er det den venstre. Har altså ikke gjort annet enn å fokusere manuelt for å få tre ulike bilder. Brennvidden er nøyaktig den samme på alle tre bildene, det samme er avstanden til objektet. 


Blomsten i midten her minner meg om 17. mai og sånne som vi lagde på barneskolen vet dere... hva heter nå de da? Klippet ut i papir/papp og med en slags tegnestift i midten og satte på en pinne, så blåste den rundt i vinden.


Ser dere det? Si gjerne i fra dersom noen skjønne hva jeg mente? :)

En riktig fin søndag ønskes dere! Nå skal jeg gå og steke indrefilet og lage fløtegratinerte poteter!


Og hvis noe lurer, merking med navn er fordi det ikke skal bli så stas å bare stjele bilder.. ikke at det er noe kjempeproblem, men likevel... mine bilder er mine bilder! Jeg selger dem imidlertid gjerne, og skal heller ikke ha noen avskrekkende pris for dem. Navnemerkingen blir da selvsagt flyttet og gjort mer diskré!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...