tirsdag 1. november 2011

Halloween

Er en "tradisjon" jeg virkelig ikke skjønner meg på. Sende ungene rundt i nabolaget for å tigge... godteri? For det første er det en katolsk tradisjon dere, katolsk! Noen av dere som i det hele tatt vet hva disse katolikkene beskjeftiger seg med? Norge hadde også feiring av Allehelgens dag, men de sluttet med det i 1770, det er hovedsaklig katolske kretser som feirer denne dagen, og ikke visste jeg at det var et såpass stort katolsk miljø i mitt nabolag. Det er forsåvidt greit det, men i en tid hvor de fleste ikke engang bekjenner seg til noen religion er det spesielt at akkurat denne ene religiøse feiringen skulle få så stort oppsving.

Vi vet vel alle hvorfor det har skjedd. Det har ikke hverken med tradisjon eller religion å gjøre. Det er så enkelt som at man lar seg styre av det handelsstanden mener man burde gjøre. Reklamens makt er jammen skremmende stor. Og barn er som i mange andre sammenhenger et lett offer. De får masse godteri av å subbe rundt i nabolaget med mer eller mindre bra kostymer og si: knask eller knep. De har ikke knep engang. Det hadde de ihvertfall ikke her. De forventer bare å få. Som om jeg skulle sette pris på at de renner ned døra mi og ringer på en hel kveld, plager meg med å stadig få meg ut av sofaen og stadig større ergrelse over dette idiotiske påfunnet. Så skal de belønnes med godteri? Neste år så skal jeg, hvis jeg finner det for godt å være hjemme, dele ut blomkålbuketter.

Jeg er helt sikker på at mange av de samme foreldrene som helt åpenlyst og stolte sender ungene sine ut på tiggerferd er de samme som om noen uker kommer til å jamre seg over kjøpepress og julehandelhysteri og at julen kun er en kommersiell høytid. 


Ingrid og mitt sitt bidrag til Halloween for noen år siden, men vi satte bare denne utenfor døra og gikk inn og drakk litt vin heller..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...