torsdag 12. april 2012

Lykkekløver

Denne lille planten er min favoritt! Jeg har hatt den i mange år, og den har ved enkelte tilfeller vært døden nær. Det har faktisk vært perioder hvor den bare har hatt to blader, stakkars. Det er rett og slett sørgelig at den ikke får bedre stell enn den gjør, den fortjener det!


På latin heter den Oxalis Triangulare. Det første jeg legger merke til med dette bilder er hvor utrolig godt mine husmor-skills ikke kommer til sin rett i et slikt nærbilde (fryktelig støvete blader), men frykt ikke, det synes ikke på nærmere enn 40 cm avstand!


Etter hva jeg har skjønt er dette egentlig en uteplante, men denne her har aldri vært utenfor husets fire vegger ihvertfall...  Det jeg liker så godt med den er for det første den fine fargen, deretter er det den fine sommerfuglaktige formen på bladene. I tillegg synes jeg det gjør seg med de tynne, men likevel sterke stilkene! Det beste må imidlertid være at til tross for at jeg ikke engang er i nærheten av antydning til grønne fingre, så blomstrer den!! Noe så fantastisk!


Fine små lilla blomster, flere på hver stilk. Blomstene kommer på egne stilker.



Strekker seg veldig mot lyset, og bør nok snues ofte, men det gjør selvsagt ikke jeg... Det går bra likevel! Man kan visstnok dele den opp og da den etter sigende består av knoller, men det har ikke jeg sett noe poeng i ettersom jeg stort sett har kunnet telle antall stilker på en hånd. Den har en enestående overlevelsesevne denne planten, det skal den ha!


Så mange blader tror jeg ikke den har hatt siden jeg kjøpte den for mange år siden, og da var den naturligvis enda mer flott og frodig enn nå. Men jeg har noe på gang her nå altså, så får se om ikke jeg kan få den til nye høyder!

4 kommentarer:

  1. Veldig fin plante! Høres ut som noe som kunne passe i huset mitt :)

    SvarSlett
  2. Jeg hadde en slik lykkekløver lenge, men så reiste jeg bort for en lengre periode og da overlevde den dessverre ikke! Nå ønsker jeg meg en my:) Bare navnet i seg selv er jo grunn nok til å ha en, eller hva?

    SvarSlett
  3. HURRA! Har en hvit og en med de rødlige bladene. Ante ikke navn da jeg bytta med en kollega i andre planter i høst. Vi har visst sansen for de eldre potteplantene! ;-) God advent!
    Hilsen Synnøve

    SvarSlett
  4. Så gøy :) Må få tak i en sånn hvit en jeg også! :) God advent ønskes deg og!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...