søndag 15. april 2012

Kjøttpudding og focaccia

Enkel og god søndagsmiddag i dag. Denne kjøttpuddingen inneholder mye forskjellig som gir veldig god smak. Også er det jo veldig enkelt at den bare lages i brødform.


 Finhakket sopp og løk brunes sammen først. Liker best disse brune champignonene, aroma tror jeg de heter! Dette skal avkjøles litt etter steking, så da laget jeg deigen til Focaccia i mellomtiden. Oppskriften finner du i dette innlegget som jeg har skrevet tidligere. Liker sånn enkle oppskrifter som er så enkle at man nesten husker dem med en gang. Også liker jeg at det er gjærdeig som jeg ikke egentlig trenger å bruke kjøkkenmaskin til... men fordi det er søndag og jeg er litt bedagelig er det jo veldig lettvint å la Kenwood gjøre jobben. 


Man ser jo hvor løs den er, så det er ikke noe problem å bare røre den sammen. 



Deigen står til heving og da er det tilbake til kjøttpuddingen. Den smaksettes med revet parmesan, soltørkede tomater, løk og champignon som allerede nevnt, i tillegg til hvitløk, oregano, og basilikum. Også litt salt og pepper da. 


Alt i alt består den av følgende:

500 gram kjøttdeig
700 gram medisterdeig
2 egg
1 dl fløte
8 champignon, finhakket
3 sjalottløk, finhakket
2 spiseskjeer fersk finhakket oregano
2 spiseskjeer fersk finhakket basilikum
6 soltørkede tomater, finhakket
1 hel hvitløk uten fedd
60 gram revet parmesan
1 ts salt
1 ts pepper

Kjøttdeig og medisterdeig blandes sammen til det blir en seig blanding, derettes blandes egg og fløte godt inn. Deretter blandes alt det andre inn. Smør en brødform og ha blandingen oppi. Dekk med spekespinke, parmaskine eller bacon, alt ettersom hva du har lyst på. Denne gangen ble det spekeskinke.


Også er det veldig godt med pinjekjerner oppå der igjen!


Focacciadeigen har vokst til nye høyder og er klar for ovnen!


Rett etter focacciaen er ferdig stekt går puddingen i ovnen på 200 grader på varmluft midt i ovnen. Den er ferdig etter ca. 45 min, eller når den holder 70 grader.


Etter den har kommet ut av ovnen bør den stå og hvile i 10 minutter før den blir skjært i. Da passer det å lage verdens enkleste salat i mellomtiden.

Dette er den beste fetaosten, etter min mening, nærmest litt kremet, og ikke "hard" som jeg synes fetaosten på glass er. 





Det finnes sikkert mer elegante metoder for å få kjøttpudding ut av brødform enn hva jeg får til, men det fungerer ihvertfall. En gaffel stikkes inn i hver ende etter at puddingen er løsnet fra kantene og da er det bare å løfte den opp!




4 kommentarer:

  1. Så utrolig deili ut og dette må jeg prøve. Ha en fin kveld.
    Klemz xtine

    SvarSlett
  2. Takk for det, og i like måte :)

    SvarSlett
  3. Ser jo skikkelig lekkert ut, og smaker sikkert magisk!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøv den en dag! :-) hvitløk kan uten problem sløyfes om man ikke er så glad i det ;-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...