tirsdag 6. mars 2012

Symøte, rekecabaret og sitronfromasj

Inspirert av svigermor har jeg bestemt for å lage cabaret til symøtemat i dag. Har allerede gjort litt research, på at ihvertfall en av damene liker det! Også har jeg eggerøre og spekeskinke klart som plan b, man veit jo aldri! Selve cabareten er jo ikke så hokuspokus å få til, det er jo bare å blande i ting man liker og ha det i passende form. Jeg har en veldig fin form, som jeg er skikkelig fornøyd med, skal vise den litt senere. Den har utelukkende vært brukt til å cabaret, med unntak av et heller mislykket karamellpuddingprosjekt. 

Når jeg først hadde slengt sammen denen cabareten tenkte jeg at det kunne jo vært moro å prøve lage remuladen selv, eller? Som sagt så gjort og praktisk nok hadde jeg alle ingrediensene i heimen. Jeg har tross alt studiedag må vite, og innimellom lesing i den svært interessante boken Helsetjenesteforskning, om perspektiver, metoder og muligheter får jeg klemt inn litt matproduksjon. 

En ting må jeg bare si, at remulade, det må være noe av det rareste jeg har laget, heng med så får du høre hvorfor!

Jeg begynte med 4 romtempererte eggeplommer. Viktig at de er romtempererte, ellers kan visst blandingen lett skille seg. Oppi der hadde jeg 4 ts romtemperert Dijonsennep.


Så blandet jeg det hele godt sammen, og så var det tid for det som kunne velta hele prosjektet, og som jeg naturlig nok ikke har bilder av. Det ble litt for mye organisering, så det får heller bli en skildring av prosessen. Nå skal nemlig 4 dl romtemperert soyaolje blandes i. Og da må man først begynne med noen dråper som man blander godt inn. Dette gjorde jeg i flere omganger for å være helt sikker. Deretter kan man helle oljen i en tynn stråle nedi mens man pisker godt. 

Og da var det jeg innså at dette var noe merkelige greier. Altså, du tar 4 flytende eggeplommer og blander oppi dijonsennep som også er nokså flytende. Deretter tilsettes 4 dl i aller høyeste grad flytende soyaolje, og jo mer olje jeg blandet i jo tykkere ble blandingen, til slutt var det reine kremen!!! 


Hvem skulle tro at denne blandingen består av olje, eggeplommer og noen skarve teskjeer med sennep? Den kan tynnes ut, og det gjorde jeg, med lunket vann. Tok en og en teskje til jeg syntes den hadde passende konsistens. Så var det tid for smakstilsetninger. Jeg smakte den til med finhakket sylteagurk, salt, pepper, estragoneddik, 7% eddik, tørket persille og en teskje honning. 


Man smaker til med man liker, egentlig skal det vel også være kapers, men det er ikke jeg så glad i...


Oppskriften er altså som følger, det var ihvertfall det jeg brukte:

4 eggeplommer
4 ts dijonsennep
4 dl soyaolje
2 ts estragoneddik
1 ts 7% eddik
2 ts tørket persille
10-12 finhakkede sylteagurkskiver
1 og en halv teskje honning


salt og pepper




Etter 3 og en halv time var jeg skikkelig utålmodig etter å se hvordan cabareten var blitt... tålmodighet er nok ikke min sterkeste side! Så da måtte jeg bare, og tenkte at det fikk briste eller bære, men cabareten hadde stivnet fint den, så 3,5 time er tydeligvis nok!





Her har jeg brukt 1 glass håndpillede reker (for de er det i det minste litt størrelse på, og de smaker ikke bare saltlake), 1 pose amerikansk grønnsaksblanding, 5 egg, en halv fiskepudding og noen krepsehaler til slutt + 1 liter med buljonggele, og det var det akkurat plass til i min form!

I kjøleskapet forøvrig var det litt for mye Philadelphiaost, lettrømme og fløte etter noen tidligere bakeprosjekter som det aldri ble noe av, så da tenkte jeg at jeg kunne jo dra i gang med litt dessert også. Det ble en litt improvisert slags sitronfromasj, bestående av:

2 bokser lettrømme
6 dl pisket kremfløte
1 boks Philadelphiaost
1 liter sitrongele
3-4 spiseskjeer melis

Bland alt godt sammen når geleen er avkjølt! 











2 kommentarer:

  1. Ååååhhh, den remuladen så bra god ut. DEN SKAL JEG PRØVE UT! Har hørt at det er viktig at alle inngredienser har samme temperatur for å få et vellykket resultat. Enkle regler - deilig mat!

    Takk for at du deler.

    Marit

    SvarSlett
  2. Ja, det bør du, den var kjempegod! Ja, er visst viktig det der med samme temperatur på ingrediensene. :) Overrasket meg selv med å få til dette på første forsøk, typisk meg å ikke gjøre det..

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...