fredag 23. mars 2012

Stjernefotografering, som ikke ble så mye stjernefotografering likevel ;)

Ofte når jeg har luftet Emily blir jeg stående å se på himmelen, særlig på klare kvelder hvor himmelen kryr av stjerner. Jeg er så evig fascinert. Problemet mitt er at jeg er ganske pysete. Er ordentlig mørkredd og ikke spesielt glad i å være ute alene når det er mørkt. Irrasjonelt, men likevel ikke. For en uke siden hadde jeg virkelig barsket meg opp. Den kvelden kikket jeg også opp mot himmelen og så tydelig et umiskjennelig grønnskjær over himmelen. Kjetil hadde lagt seg, så det var ingen vits i å spørre han om å bli med. Meeen.. det er lenge siden jeg har sett det så tydelig, så jeg tenkte helvete heller, jeg får reise opp og se hva jeg tør. Hele den 8 km lange veien opp til Kongens dam motet jeg meg opp til å gå ut av bilen. Det var såvidt jeg turte. Sto i døra, med stativet rett ved siden av meg, og på det første bildet ser man godt nordlyset speile seg i taket på bilen, hehe!



Til tross for at det var noen litt skumle minutter der, så førte jo selvsagt alt nordlyset til at det ikke var helt bekmørkt, så etterhvert dristet jeg meg til å gå litt bortenfor bilen, og det gikk helt utmerket, faktisk så utmerket at jeg sto der i en time og ett kvarter. For det var virkelig et flott show. Har ca. 200 bilder fra den kvelden... Eneste grunnen til at jeg reiste ned var dårlig planlegging fordi jeg fortet meg å reise for å ikke gå glipp av noe og dermed var dårlig kledd. Når det kommer til nordlysfotografering er det tre ting som gjelder: 1. varm påkledning, 2. varm påkledning 3. varmt drikke. Her er noen av bildene fra den kvelden:




 Har aldri sett så mye farger og liv i nordlyset som denne gangen. Det flammet opp i korte øyeblikk og var utrolig fascinerende å se på! Ringte til og med stakkars Aina som uten resultat hadde vært med meg helgen før når det egentlig var meldt kraftig nordlys. 

I kveld syntes jeg det var uvanlig klar og tallrik stjernehimmel så jeg bestemte meg for å prøve å ta noen stjernebilder. Synes bilder med melkeveien er så utrolig flotte. Etter å ha gjort litt research på å fotografere melkeveien innså jeg at dette er jo heeelt feil tid på året å drive med det. Melkeveien er rett og slett ikke synlig for oss nå mens vi har det mørkt. Jeg må vente til høsten :( men jeg tenkte at jeg kan jo øve meg litt på stjernbilder mens det fortsatt er mørkt nok til det (heldigvis er det snart sommer). Atter en gang ut på tur i ensomhet. Jeg skjønner at jeg burde hatt en bestekompis som heter Knut Jørgen Røed Ødegård, men det har jeg altså ikke, så inntil jeg får det så får jeg bare oppøve villmarkens datter-skillsene mine. 

Det første bildet ble relativt mislykket, og jeg aner egentlig ikke helt hvordan jeg fikk til akkurat det, men det ble litt kult likevel.


Det neste ble litt bedre, men langt i fra sånn jeg hadde tenkt meg det. 


Dessverre er det nok slik at ambisjonene nok ikke helt står i forhold til ferdighetene og tålmodigheten. Meeen, det er som kjent aldri så galt at det ikke er godt for noe, for når jeg etter disse to første bildene beslutter å snu meg for å se etter bedre stjerner så synes jeg nok at himmelen kanskje så litt grønn/lysere ut på andre siden. Det er altså ikke bare gresset som er grønnere på den andre siden!

Å heilage du, jammen har ikke jeg fått surret meg ut i nattens mulm og mørke og ramlet over litt nordlys, hoho!! 


Og som om ikke det var nok har jeg til alt overmål også fått tidenes stjerneskudd (for meg ihvertfall). Forresten, så er stjerneskuddet den lange lyse streken i bildet. Bedre kunne det nesten ikke bli. Bortsett fra at jeg måtte bytte lokasjon. Hadde nemlig sett meg ut denne plassen som perfekt for stjernefotografering (det var den likevel ikke, men who cares når det plutselig var nordlys, stjerner kan jeg alltid fotografere en annen dag...). Så da bar det videre til min faste nordlys-spot (skulle gjerne hatt et enda bedre sted, men forsåvidt greit å være på kjente trakter når man først er litt pyse). 


Forøvrig burde alle ledninger/kabler, eller hva det nå er vært gravd ned så de ikke ødelegger bildene mine (ja, jeg og skjønner at jeg bare kan gå nedenfor, men når jeg nesten ikke tør gå ut av bilen begynner jeg aldeles ikke å spankulere ned i villmarken på egenhånd). 


Stjernene er jo ganske fremtredende her og, så jeg tenkte at jeg kan jo beundre nordlyset og samtidig gjøre det jeg egentlig hadde tenkt, nemlig stjernehimmel, her kommer noen forsøk. Kommer aldri til å innrømme at nordlyset ødela litt for stjernehimmelprosjektet, jeg bare nevner det som en mulig feilkilde. Har jo selvfølgelig mange flere bilder enn de som ligger her, og på noen av dem er det faktisk både to og tre stjerneskudd, det er jeg litt fornøyd med!


Det rødlige lyset på det nederste bildet er rett og slett lysforurensning fra Kongsberg. Jeg må finne meg en enda mørkere plass for å få til dette slik jeg vil. Men det er bra øvingssted. Til bursdagen min ønsker jeg meg flybillett til Alta (åpen, for det må være klarvær og nordlys må vite), samt hotell. Evt. tur til en fryktelig øde ørken for stjernefotografering.

2 kommentarer:

  1. Kjemefine bilder Camilla! Likte det med det lange stjerneskuddet godt!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det :) Det liker jeg godt og, veldig fornøyd når jeg fikk med det! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...