mandag 12. mars 2012

Mølen

På lørdag var jeg så heldig å få med min tålmodige kjæreste og turglade hund på en liten ekspedisjon til Mølen. Har lenge hatt lyst til å reise dit for å fotografere. 


Var utrolig heldige med været, strålende sol og meldt liten kuling. Merket ikke så mye til den kulingen den tiden vi var der, var faktisk nesten vindstille. Bølgene var til gjengjeld flotte, masse store bølger, herlig!





Er nydelig når solen skinner gjennom bølgene akkurat når de "brettes over" og brytes mot stranden. Mølen er norges største rullesteinstrand, og at det er en rullesteinstrand var det ihvertfall ingen tvil om, både på grunn av (selvsagt) all rullesteinen, men også den lyden de lagde når vannet trakk seg tilbake, skikkelig rumling. Ganske fascinerende!


Litt klønete på filming, men på slutten av alle de 7 sekundene den varer hører du rumlingen!
Jeg burde gjort det i begynnelsen av innlegget, men bedre sent enn aldri... Det advares mot maaange bilder i dette innlegget, så hvis du ikke er spesielt begeistret for bilder av hav og bølger hadde jeg kastet bort tiden min på noe annet enn å fortsette å lese. Men jeg skal snart fortelle hva Mølen er, så om du ikke vet det og har lyst til å vite kan du jo lese litt til. 

Men se her, jammen har det sneket seg med noen bilder av meg selv og lille vakre vene Emily også! Hun er en supersøt liten Cocker Spaniel som er veldig glad i å være med på tur, alltid like glad! Ei herlig lita frøken som er umulig å ikke bli glad i, og som i retur er glad i alle hun møter!





Jeg lovte å fortelle hva Mølen er og det skal jeg holde. Den befinner seg i nærheten av Nevlunghavn og er en del av en endemorene helt fra istiden. Morene er en usortert samling av løs stein som breen har dratt med seg og lagt igjen. Navnet Mølen kommer fra gammelnorsk og betyr noe i nærheten av steinvoll, eller steinbanke, ganske passende!

Det er utrolig mye forskjellig stein her og alle artene er utstilt like ved parkeringsplassen. Det er også en stor mengde (230) gamle gravrøyser her hvor store og små høvdinger er begravet. Noen av dem er ganske store og umulige å ikke få øye på. 



Bølgene slo langt oppover bergene, fascinerende syn, og noen utrolige krefter!



Brukte ganske mange bilder på å prøve å fange det perfekte øyeblikket akkurat når bølgen "bretter" seg, og uten for mye skum. Disse ble ganske bra, men de fineste er bare mine ;) Har en greie på at jeg aldri legger ut de fineste bildene, i tilfelle noen bare rapper dem :(


Kan vi dra hjem nå??? Både liten og stor av mine følgesvenner ble nok litt leie etterhvert, til tross for at jeg kunne vært der til det ble mørkt. Hadde nemlig noen flere idéer, men det får bli en annen gang. Det var ihvertfall enighet om at det hadde vært en super dag og at vi var utrolig heldige med været. Trenger ikke være hverken dyrt eller langt unna for å få fine opplevelser!

2 kommentarer:

  1. Kjempefine bilder!!!
    Ser ut som et superkoselig sted ja!
    Jeg har vært i Nevlunghavn en gang da jeg var mindre. På Camping med mamma og pappa, og husker det som verdens koseligste lille plass, med ei flott havn! Kanskje reise tilbake, og oppsøke Mølen i samme slengen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :) Ja, var veldig fint der! Var bare såvidt innom Nevlunghavn og kikka, men kan tenkte meg det er fint der på sommeren ja, så du må nok ta deg en tur igjen :) Det skal ihvertfall jeg!

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...