torsdag 1. desember 2011

Julebord med mye godt! :)

Vi er 5 jenter som har "symøte" den første tirsdagen i mnd. Det passet ikke denne mnd, så det ble fremskyndet til i går. Vi ble enige om på forrige symøte at vi skulle lage en slags juleavslutning med julemat og gode greier. Og heldigvis var det min tur til å være vertinne, jeg elsker jo julen!!!

Det var likevel noen utfordringer... jeg har kun stekt ribbe én gang før, og selv om det gikk bra da, så følte jeg et visst forventningspress ved å få fire durkdrevne og erfarne ribbestekere på besøk! Jeg følte jeg gjorde alt etter oppskriften, den ble gnidd inn med salt og pepper på mandag og i går ringte jeg min far for å få råd om stekingen. Det er han som pleier å ta seg av slikt hos oss, og det blir alltid bra. Han sa jeg skulle steke den op 175 grader i ca. 2 timer over vannbad. Som den obsternasige, men forholdsvis veloppdragne datteren jeg er MÅ jeg jo bare lage min egen vri. 

Jeg har en stor forkjærlighet for varmluftsfunksjonen på stekeovnen, og jeg tror ikke det er mye jeg ikke har prøvd å steke på varmluft istedenfor vanlig. Man gjør da strengt talt ikke nye oppdagelser ved å alltid gjøre det samme, gjør man vel?

Så stekeovnen ble satt på 150 grader, og varmluft. Og allerede etter en time hadde jeg stooore forhåpninger om sprø svor. Du verden for et nederlag det ville bli om ikke denne forbanna svoren ble sprø. Den siste halvtimen økte jeg gradvis temperaturen opp mot 200 grader og de siste 5 minuttene hadde jeg på grillelementet også, bare sånn for sikkerhets skyld! 

Dagen før dekket jeg bordet, synes sånt er veldig hyggelig :)



Tenkte kanskje jeg skulle hatt noen blomster, meeen.... det enkle er ofte det beste og bordet er ikke så stort, så det ble med levende lys.



Er veldig glad i middagsserviset mitt som jeg har samla på i mange år, litt til og fra. Det heter Märtha og er fra Porsgrund porselen, og hvis noen jeg kjenner leser dette her og lurer på hva jeg ønsker meg til jul så kan jeg nevne at jeg ikke har så mange kaffekrus og små tallerkener ;)

Jeg kom i løpet av arbeidsdagen i går på at jeg burde jo kanskje hatt noen julekaker da... hadde jeg det? Neida... Hva rekker man å lage uten altfor mye styr når man kommer hjem fra jobb klokka 4 og gjestene kommer klokka seks? Rissjokoladeboller vel!! En av få julekaker som faktisk er gode også... og veldig enkle å lage

3 plater kokeskoklade 
1 pakke delfiafett


Smeltes sammen i vannbad

2 egg
3 ss sukker


piskes til eggedosis.  Hell sjokolade/delfiablandingen sakte oppi eggedosisen mens du pisker godt. Rør til du har en blank fin masse.




Bland i puffet ris til du har en såpass fast masse at sjokoladen ikke bare renner av. Jeg brukte nesten en pose, ca. 4/5 tenker jeg. Bruk så spiseskje og plassér passelig mengde oppi en muffinsform. Sett til avkjøling. 





Kvelden før laget jeg karamellpudding, det hører også julen til. Særlig etter at jeg for noen år siden kom i skade for å prøve å lage det selv og det ble såpass vellykket at min mor slo fast at dette var tradisjon. Altså, allerede første året. 


Deler gjerne oppskriften med dere.


2 dl sukker til karamell


Jeg synes det enkleste er å ha det rett oppi formen jeg skal lage puddingen i, for da blir det ikke så mye søl. Setter den inn på 250 grader, på varmluft selvsagt... og følger med den sånn innimellom, men tar jo ikke altfor mange minuttene. Viktig at den ikke blir så brun at den blir brent. Den skal være ganske gyllen.


Så tar jeg formen ut vender på den en rekke ganger slik at karamellen blir jevnt fordelt langs kantene, husk grytekluter til dette arbeidet! Så setter jeg inn en langpanne halvfull med vann og skrur ned gradene til 100 (stadig på varmluft), 120 om du ikke har varmluft, eller ikke vil bruker. 


Så koker jeg opp 


6 dl melk
1 boks fløte
5 ss sukker 
1 snittet vaniljestang


Avkjøles


Pisk sammen 10 egg og 1 ts vaniljesukker, jo mindre du pisker, jo bedre. Det danner seg lett hull/"piper" i puddingen om den er mye pisket. 


Deretter blander du denne eggeblandingen med melkeblandingen, ingen pisking. Du skal likevel sile dette og da får du blandet det godt likevel, særlig om du som meg er redd for å få eggehviteslintrer i puddingen (som heller ikke blir fint) og siler blandingen en 4-5 ganger før du er fornøyd. Hell så det hele over i brødformen (eller den formen du har valgt) og sett herligheten inn i ovnen i 2 hele timer (også fjerner man selvsagt vaniljestangen...). Så skal den avkjøles, men ta den for all del ikke ut av formen, det gjør du dagen etter, da har den nemlig blitt fast og fin! :) Jeg synes denne oppskriften gir veldig god smak og har en kremet, deilig konsistens!




Etter hva jeg følte var veeeldig lang venting ble maten ferdig, ribba ble servert med hjemmelagde medisterkaker (etter oppskrift fra svigermor), amandinepoteter, surkål, rødkål og rosenkål!









3 kommentarer:

  1. NAAAAAAAMMMMM!!!!

    SvarSlett
  2. Så koselig med jente-julebord!
    Jeg har samme serviset som deg! Er også veldig glad i det!

    SvarSlett
  3. Ja, det var veldig hyggelig :) Husker forresten at du har det samme! Synes det er kjemepefint, veldig enkelt og rent!

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...