tirsdag 27. desember 2011

Juleforberedelser

Hadde store planer for denne julen, om å lage masse heklet julepynt, og bake minst 7 slag. Tok ikke helt med i beregningen at vi var i Mexico fra 5.-20. desember og at jeg fikk pådratt meg jetlag slik at alt ble bare rot. Noe fikk jeg ihvertfall gjort, jeg laget Sarah Bernhard-kaker (som ikke gikk helt etter planen, mer om det senere..) fløtekarameller og eggelikør. Heklet pynt ble det dårlig med. 

Sarah Bernhard var mye enklere å lage enn jeg hadde trodd, hadde jo hørt at den slags kakeproduksjon gikk over flere dager.. Det gjorde den ikke her. For når man ikke får sove om natten passer det utmerket å ta:

1/3 l fløte, som skal kokes opp og så settes til side
1 plate kokesjokolade som skal smeltes oppi fløten og settes kaldt.


Og det er her dette med flere dager kommer inn i bildet.. for den skal visstnok stå til dagen etter. Når man som nevnt ikke sover om natten og koker opp fløten klokken ett om natten har den stått lenge nok i kjøleskapet ved 9-tiden om morgenen (når man fortsatt ikke har lagt seg) til at den er klar til bruk. Dette er altså til kremen og når den har stått til dagen etter skal den piskes til krem.

Bunnen kan lages av enten ferdig kransekakemasse (som selvsagt var utsolgt overalt, jeg hadde jo tross alt tenkt å jukse litt, men så mye for det..), eller lage selv, som jeg ble nødt til. 

Da tager man:

250 gram mandler (de skal visst skoldes, men det synes jeg ble litt mye bry, begynte tross alt å bli trøtt, så for meg holdt det å finmale dem..)
200 gram melis
2 eggehvite

Bland alt sammen med en kjøkkenmaskin til du får en riktig så seig og god blanding. Deretter skal de selvsagt stekes og da var spørsmålet, hvor store skal de være? Oppskriften sa 7-8 cm i diameter, noe jeg kanskje synes virket litt i overkant... Har hatt noen kvalmende opplevelser med de kakene i store mengder tidligere. Så jeg laget de litt mindre og tenkte at de ble passe, for de kunne da umulig vokse så mye i ovnen?? FEIL!!! De ble kjempestore og av det fulgte det jo at jeg måtte ha på krem deretter! Så med disse her holdt det med en kake. De ble fryktelig gode da. De skal forøvrig stekes på 180 grader i ca. ti minutter.




Man skal også ha på kokesjokolade, 1 plate smeltes sammen med 4 ss delfiafett visstnok (det dropper jeg neste gange, for jeg synes det ble så tyntflytende). Glemte å ta bildet av det da, for innen jeg var kommet så langt var jeg nok ganske trøtt.. Man dypper ganske enkelt kakene i sjokoladen etter at de har stått kaldt en godt stund, til dagen etter selvsagt... eller ute i 10 minusgrader et par timer!

Det er jo bare teit å gjøre en ting om gangen når man først er i sving på kjøkkenet, så jeg slang sammen noen fløtekarameller samtidig. Var førstemann inn på Kiwi den morgenen for å kjøpe fløte og sirup tror jeg... Også hadde jeg ikke egentlig noen plan for hva jeg skulle ha karamellene i, men snille Tonje som jobber på Kiwi hadde cellofan hjemme!! Jeg fikk låne husnøkkel og reise for å hente, og SÅ kunne jeg lage karameller, etter følgende oppskrift:

100 gram smør
2 dl fløte
100 gram sukker
1 dl lys sirup 
1 ts vaniljesukker




Bland alt sammen i en tykkbunnet kjele slik at det ikke svir seg. Det skal koke til det tykner og får en fin gyllenbrun farge. Den er ferdig når den holder 118 grader, og dersom du ikke har et passende termometer for slik måling tar du bare vanntesten. Slipp litt av massen opp i en skål med kaldt vann. Kan det trilles til en kule er det ferdig, hvis ikke, kok litt til. Tonje tipset om at 8 minutter var passe tid. Og det var det hos meg og, men det avhenger litt av kjele og stekeovn, så man må selv prøve seg frem. Det må røres i blandingen hele tiden (perfekt tidsfordriv mens Sarah Bernhard-bunnene ble avkjølt). 


Deretter legger man bakepapir oppi en passende form og heller blandingen oppi. AVkjøl, del opp i passende biter og pakk inn i cellofan.




Fant disse søte glassene på Nille ved påsketider og kjøpte ganske mange, nettopp til dette formålet. At de ikke har knust eller har blitt rotet bort i mellomtiden må betegnes som et under. 



Tilslutt kokte jeg eggelikør, som jeg har skrevet om tidligere her, og denne gangen brukte jeg kremfløte, og ikke kaffefløte. Det ble veldig mye bedre! Fant disse søte flaskene og hjertene i en butikk i Kristiansand tidligere i høst. Flaskene kostet 15,06 kroner faktisk...




Det var det jeg gjorde til jul... bare litt treg med å poste innlegget. Og nå kan jeg som en liten bonus slenge med en skikkelig god oppskrift på rundstykker. Denne frøkna våknet nemlig 05.36 i dag.. er det mulig??? Jeg har fri og vil sove lenge! Er ikke spesielt mye å finne på til denslags ukristelige tider, men jeg tenkte jeg kunne overraske min kjære samboer med nybakte rundstykker til frokost. Utakknemlige samboeren ville ikke ha rundstykker til frokost, for da ville han visst ha brød, men gleder seg visstnok til ferske rundstykker til lunsj!


Oppskriften:


50 gram gjær
50 gram smør, smeltet
7 dl lunket vann
1/2 ss salt
1 ss sukker
1 kg hvetemel (evt. halvparten hvetemel og halvparten sammalt fint hvetemel)


Jeg smuldrer rett og slett gjæren rett i melet og det andre tørre og heller over væske i passende temperatur etterpå. Synes faktisk det gir bedre resultat enn å blande ut gjæren i væske. Føles som bakverket blir mykere, nesten litt silkemykt også synes jeg det hever bedre. Lar forøvrig min kjære Kenwood gjøre jobben med eltingen, og det får han holde på med 10-15 minutter. 




Nesten full bolle etter en halvtimes heving! Kom på at jeg ville gjøre noe annerledes enn å bare trille ut rundstykker, nemlig fletterundstykker. 




Etter en stund ble jeg lei av å flette... men det overrasket meg at deigen holdt til 16 ganske så store rundstykker, en fletteloff og en vanlig loff. Stekte alt på 200 grader på varmluft, men litt usikker på hvor lenge.. til det var ferdig! Puslet likevel med andre ting, så jeg bare kikket etter innimellom!



1 kommentar:

  1. Hej Camilla,

    Jag vill titta in för att tacka dig för din otroligt goa kommentar hos mig ikväll. Du anar inte hur glad och rörd jag blev av dina ord - tusen tack!

    Jag ser att jag nog inte vågar hälsa på alltför ofta här på din härliga blogg, för då kommer jag att gå upp väldigt många kilon... ÅH så mycket gott du bjuder på här, och dessutom recept på hur man gör allt mumsigt!

    Och tänk att du lyckades fånga norrskenet (nordlys) med kameran - alldeles magiska bilder!

    Jag tycker också att er himmelssäng blev fin (jag har haft funderingar på liknande arrangemang här hemma), och jag hoppas att din man med tiden ser hur fint det är (och att han inte snurrar in sig i gardinerna, förstås.. :-).

    Återigen, tusen tack för dina värmande ord, och ett gott nytt år till dig!

    Helena

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...