mandag 8. april 2013

Kanelsnurrer

Deilig med fri på mandag! Fin dag for å lage kanelsnurrer.


Oppskriften er som følger:

2 liter mel
7 dl melk
200 g smør
2 dl sukker
2 ts kardemomme
1 pk gjær

Jeg er dårlig til å følge regler i gjærbakst og gjør det heller på følgende vis. Blander alt det tørre oppi bollen (inkludert å smuldre gjær). Smelter smør i kjelen og varmer melka oppi der etterpå. Deretter heller jeg det over i bollen (ser an litt med væskemengden) og lar Kenwood gjøre jobben med eltinga. Var egentlig ikke noe glad i bake gjærbakst før Kenwood kom i hus, men etter det har det ikke vært noen sak. Pleier å la deigen elte 10-15 min.

Deretter hever den i en god time. I dag ble det nesten en og en halv.


Etter heving deler jeg deigen i to. Legger den ene til side og deler den andre i to deler til. Disse skal nå kjevles i to ca. like store deler.Gjenta prosessen med den andre halvdelen etterpå.


Med mindre du er en skikkelig pedant (noe jeg åpenbart ikke er) er det ikke så nøye med finishen på denne kjevlinga. Som sagt, ca. like store deler. Og ja, det glemte jeg å si... Lot smøret stå fremme på benken mens deigen hevet slik at det ble mykt og lett å blande med sukker og kanel. Nå smører du smørkanelsukker-blandingen på den ene delen og legger den andre over.


Så finner du frem pizzaskjæreren (pizzahjul?) og skjærer fine strimler, ca. 4-5 cm brede.


Så må du tvinne dem og deretter lage fine snurrer. 



Oppskriften holder til 20-25 (forholdsvis store boller). Jeg lar dem heve en halvtimes tid igjen før jeg steker dem på 200 grader på varmluft midt i ovnen. Pensler dem med egg og vann først. 



8 kommentarer:

  1. De så vanvittig gode ut! Må prøves, takk for oppskriften :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var de også :) Bare hyggelig! Kan gjerne strø litt perlesukker over også!

      Slett
  2. Prøvde oppskrifta di i dag og det ble veldig gode kanelsnurrer. Takk for at du deler oppskrift! Jeg har linket til bloggen din. God fredag til deg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :) Ja, de er farlig gode! Takk for det, og god helg til deg og! :)

      Slett
  3. Ja takk, nå suser vi ut på kjøkkenet og setter i gang med inspirasjon for fremgangmåte fra deg : )

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! :) Er veldig lett å få fine snurrer med denne metoden, det enkle er ofte det beste sies det jo!

      Slett
  4. Jeg kom tilfeldig over opskrifta de og har bakt 2 porsjoner i dag! Veldig gode og en lettvinn og god oppskrift som var lett og jobbe med :) Tusen takk for du deler )
    Ønsker deg en riktig God Jul :)

    Klem Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra :) De er veldig gode ja! Moro å høre at du likte den!

      Riktig god jul ønskes deg og!

      Camilla

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...