onsdag 22. januar 2014

Lysebu - et fantastisk mat- og vinsted!

Har du lyst til å ta med deg noen du er glad, eller ihvertfall liker litt, på tur? Da har jeg et glimrende forslag. I helgen hadde vi vårt andre besøk på Lysebu, og det på under et halvt år! Første gang var det bursdagsgave fra meg til samboer, og nå sist var det felles julegave. Og jeg kan med sikkerhet si at det kommer til å bli flere besøk!

Det er så flott der. Skulle egentlig ønske dette var for en måned siden slik at man kunne fått litt god gammeldags julestemning. Om ikke vi fikk akkurat julestemning så var det likevel god stemning å komme dit. På toppen av Oslo, litt forbi Holmenkollen, litt bortgjemt på en måte. Et deilig sted å være.

Vi gledet oss ekstra mye denne gangen ettersom vi hadde vært her en gang før, da på gourmetweekend. Denne gangen var det mat og vin i kombinasjon som var planlagt. Første gangen vi var her fikk vi servert en 7-retters middag med tilhørende vinpakke og det var helt supert. Blant annet var det en del sjømat, og til og med samboer som ikke egentlig er så glad i mat fra havet måtte medgi at det var nesten litt irriterende at det var så godt. Vi koste oss veldig begge to!

Denne gang, som forrige gang skulle vi bo i juniorsuite i den nye fløyen. Veldig fine rom, kommer bilder litt senere i innlegget. I samme fløy har hotellet også sitt matstudio hvor det avholdes ulike kurs. Lurer på om ikke vi må tilbake hit for å lære å lage virkelig god mat en gang.

Vi visste det ikke sist gang, men denne gangen ble vi informert om at det faktisk er en underjordisk gang som forbinder disse to fløyene, og det var litt deilig, å slippe å kle på seg yttertøy for å gå fra den ene enden av tunet til den andre.

Bildene er tatt gjennom vinduet inn til matstudioet på vei til rommet vårt. Må vise frem det også. Denne gangen bodde vi i første etasje, sist gang i andre etasje. Foretrekker andre etasje sånn utsiktsmessig, men ellers var rommet i seg selv like flott. Forrige gang vi var her lå uansett tåka så tykk at vi ikke hadde noen glede av utsikten likevel.

Glemte faktisk helt å ta bilde av badet, men kan forsikre om at badene er flotte. Eneste jeg savner badekar. Siden vi ikke har det hjemme er det noe av det som er litt deilig luksus på hotell, dersom rommet har badekar, å ta et langt godt bad. Hotellet har imidlertid svømmebasseng, så det er jo muligheter for bading, bare ikke på rommet! Vi slappet av litt før dette kurset skulle starte, og rett før klokken 18 var det bare å rusle ned til matstudioet.

Vi skulle i utgangspunktet få smake på disse fire vinene, med 5 små retter til. "Uheldigvis" for oss som restaurantsjefen sa så hadde kjøkkenet samme dag hatt vinsmaking til sin nye meny som ble presentert denne uken. Dermed fikk vi gleden av å smake noen ekstra viner.

Dette ble et par timer med kos over god mat og god vin. Lysebu sin vinkjeller som faktisk befinner seg i stedets gamle brønn er faktisk kåret til en av verdens beste vinkjellere. Og når restaurantsjefen sammen med kjøkkenet virkelig kan sine saker må det jo bare bli bra.

Disse fem små rettene vi fikk servert smakte bare himmelsk. Vi fikk servert kamskjell, kongekrabbe, foie gras mousse og reinsdyr og tilslutt ost. Svært vellykket og vi kjente vi gledet oss til middagen som ventet. Et slikt kurs, mat og vin i kombinasjon kan jeg virkelig anbefale. Du lærer litt om hva som er lurt å ta hensyn og hvilke smaker som går godt sammen, og hva som kanskje ikke gjør det. Veldig nyttig, særlig dersom du liker å prøve litt nytt hjemme, såvel som ute!

Dette er vinene vi fikk smake, og jeg skulle gjerne hatt dem alle sammen hjemme! Under middagen tok jeg dessverre ingen bilder, men det var VELDIG god mat. Ørret fra Hardanger ble nok min favoritt, med variasjoner over and som en god nummer to! Reis og prøv selv. I og med at stedet ligger i Oslo er det for mange lett å komme seg dit, og å overnatte der kan virkelig anbefales. Etter middagen fikk vi bli med i vinkjelleren, og det var stas. Må sette i gang med vinkjeller hjemme også. Har et tomt, litt kaldt og fuktig kjellerrom som ikke er i bruk. Kanskje det kan brukes?

Det ble ganske sent før middagen var ferdig, og i tillegg ble vi invitert over til bordet til noen av de andre deltakerne på kurset, så det ble et par drinker med dem også etter middagen. Veldig hyggelig å bli litt kjent med nye mennesker også! Når vi skulle gå og legge oss var det nesten som om julestemningen slo over oss igjen, se bare her:

Etter en god natts søvn i myke og gode senger var vi klare for frokost. Vil først  bare vise litt mer av hvordan det ser ut på hotellet, ihvertfall i den fløyen vi bodde i.

Første gang vi var der var det en annen kvinnelig gjest som spilte på flygelet og det var så fint! Skulle ønske jeg kunne også... Jeg kan bare Lisa gikk til skolen og litt av Beethovens 9., så jeg lot det være...

Før vi reiste hjem koste vi oss med deilig frokost først før vi drakk kaffe og te i en av de hyggelige stuene. Gleder oss allerede til å komme tilbake. Dette har nok blitt "vårt sted" nå!