mandag 6. februar 2012

Heklet babyteppe


Jeg lovte søte Tonje å hekle teppe til babyen hennes, og jeg regnet ikke med noe annet enn at det ville være ferdig til lille Sofie skulle komme... Hun kom 20. oktober og da hadde jeg ikke noe teppe ferdig. Så tenkte jeg at jeg skulle få det ferdig til jul. Det klarte jeg heller ikke. Begynte å føle meg som en dårlig "tante". Teppet jeg heklet på var med tynn tråd og tok laaaang tid, så jeg måtte gjøre noen grep. 

Det opprinnelige teppet hadde tråd av bomull, men det er vel kanskje bedre med ull nå på denne tiden? Og det ble det, babyull, så det ikke skulle klø... Varmere og mye raskere å hekle, veldig bra!



Meget enkelt mønster! Og hele teppet i ett stykke så man slipper montering, det er jo perfekt!





Når det var blitt passe langt var det tid for kant rundt, helt enkel, men likevel pen. Synes jeg da! :)




Veldig fornøyd med første teppe uten oppskrift, bare etter egen fantasi! :) Godt over 3 mnd forsinket, men i dag er det ferdig!

8 kommentarer:

  1. Flink du er :) Bedre sent enn aldri er det noe som heter :)

    SvarSlett
  2. Tenker de blir veldig glade for babyteppet selv om det ble litt forsinket ..... Alltid veldig koselig å få noe håndlaget :D Skulle nesten hatt bilde av babyen inni :)))

    SvarSlett
  3. Imponerende synes nå jeg (som har et hat/elsk-forhold til heklekroken) :)
    Ha en fin kveld :)
    Klæm

    SvarSlett
  4. Takk for det Guri :) Haha, har ikke hørt om folk som har et sånt forhold til heklekroken sin før!

    Takk i like måte og klem tilbake! :)

    SvarSlett
  5. Nydelig teppe Camilla! Herlig med babyull nå!!! Og egentlig alltid :)

    SvarSlett
  6. Hei :) Søkte på hekla babyteppe for å finne oppskrifta på eitt babyteppe eg hekla for ei tid tilbake, og då fekk opp bilde av teppe du har laga. Kjempefint! Mulig å få 'oppskrifta' di? Koselig å strikke/hekle til venner som venter baby ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Beklager sent svar, er visst sjelden innom her og sjekker kommentarer. Skulle gjerne gitt deg oppskriften, men har den ikke selv. Mener å huske at selve teppet er med utgangspunkt i et jeg fant på garnstudio en gang. Husker jo ikke hvor mange luftmasker det var først eller hvor mange jeg hoppet over på første omgang da.. men er ihvertfall veldig enkelt, på første omgang lager du 2 dobbeltstaver i samme maske, så 1 lm før du tar 2 dbst til i samme maske som de 2 første dobbeltstavene. På de neste omgangene lager du alle dobbeltstavene om den ene lm. Klønete til å forklare, men... tror det er et mønster du klarer å finne flere steder hvis du søker på vifte eller noe sånt. Kanten rundt er helt etter eget hode, så der må du bare finne ut selv, men det er ihvertfall i stigende rekkefølge bestående av fm, halvstav, stav, dobbeltstav og muligens tredobbeltstav før du redsuserer igjen. Husker ikke hvor mange jeg hadde av hver. Du ser jo hvordan du vil ha "bølgene". Beklager at jeg ikke har noen oppskrift å gi.

      Slett
    2. Den kanten før den bølgekanten er bare fm i fm, og 2 lm i hjørnene for å lage de hullene. Mulig du innimellom må øke med noen fm for at det ikke skal bli for stramt, men det husker jeg ikke.

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...